diorex
Turkcella

Sadri Ertem kimdir? Sadri Ertem kitapları ve sözleri

Türk Siyasetçi ve Yazar Sadri Ertem hayatı araştırılıyor. Peki Sadri Ertem kimdir? Sadri Ertem aslen nerelidir? Sadri Ertem ne zaman, nerede doğdu? Sadri Ertem hayatta mı? İşte Sadri Ertem hayatı... Sadri Ertem yaşıyor mu? Sadri Ertem ne zaman, nerede öldü?

  • 15.01.2023 20:00
Sadri Ertem kimdir? Sadri Ertem kitapları ve sözleri
Türk Siyasetçi ve Yazar Sadri Ertem edebi kişiliği, hayat hikayesi ve eserleri merak ediliyor. Kitap severler arama motorlarında Sadri Ertem hakkında bilgi edinmeye çalışıyor. Sadri Ertem hayatını, kitaplarını, sözlerini ve alıntılarını sizler için hazırladık. İşte Sadri Ertem hayatı, eserleri, sözleri ve alıntıları...

Tam / Gerçek Adı: Sadri Etem Ertem

Doğum Tarihi: 1903

Doğum Yeri: İstanbul

Ölüm Tarihi: 13 Kasım 1943

Ölüm Yeri: Ankara, Türkiye

Sadri Ertem kimdir?

İstanbul Sultanisi’ni 1914 yılında, Darülfünun (İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi) Felsefe Bölümü’nü 1920 yılında bitirmiştir. Ankara Sultanisi Muallimliği, Ankara Daru’l-Muallimin Hukuk ve İktisat Muallimliği, Kuleli Askeri Lisesi Musahabatı Ahlakiyye ve İçtimaiyatı, İstanbul İmam Hatip Mektebi Ruhiyat ve Ahlak, Edebiyat ve Kitabet, Kadıköy Kız Orta Mektebi Tarih ve Coğrafya, Gaziosmanpaşa Orta Mektebi Tarih ve Coğrafya, Kadıköy Lisesi Tarih ve Gazi Terbiye Enstitüsü Felsefe ve İçtimâiyyat Muallimlikleri, Dahiliye Vekaleti Matbuat Umum Müdürlüğü Müşavirliği, Gazetecilik, Tercüman-ı Hakikat ve Tanin Gazetesi Yazarlıkları, Yazarlık, TBMM VI. ve VII. Dönem Kütahya Milletvekilliği yapmıştır.

Edebiyatçılığı

İlk öyküsü 1917 yılında yayımlanmıştır (Genç Yolcular). Edebiyata asıl yönelişi 1928’den sonradır. Konularını toplumsal sorunlardan çıkardığı, gözlemden çok kuramsal bilgilere dayanan ve bir tez çevresinde gelişen yapıtlarıyla gerçekçi Türk edebiyatının ilk temsilcilerinden sayılır.

Sadri Ertem Kitapları - Eserleri

  • Çıkrıklar Durunca
  • Kaybolan Adam
  • Silindir Şapka Giyen Köylü
  • Bacayı İndir Bacayı Kaldır
  • Türk İnkılabının Karakterleri
  • Yol Arkadaşları
  • Bir Şehrin Ruhu
  • Sadri Ertem
  • Avrupa'nın İskeleti
  • Düşkünler
  • Bir Varmış Bir Yokmuş
  • Sovyet Rusya Hatıralarım
  • Politika Felsefesi
  • Fikir ve Sanat

Sadri Ertem Alıntıları - Sözleri

  • O yalnız bir şey için, bir hatıranın diş ağrısına benzeyen acısı ile yollara düşmüş... (Çıkrıklar Durunca)
  • Ben nöbet bekliyorum. Ne nöbeti bu? Emine'ye kavuşma nöbeti... (Çıkrıklar Durunca)
  • "Şüphe yok ki sanat sanat içindir..." (Silindir Şapka Giyen Köylü)
  • Uzun lafın kısası yüreğim gazel yaprağı gibi tir tir titriyordu. (Çıkrıklar Durunca)
  • Kadın cevap verdi: "Elmaslar gibisin ve fakat rası yok Dilerim bari Tanrıdan gündüz ve gece Sana bir merkep versin biri bası yok." Bu dörtlü över gibi görünen bir yargıdır. Arap alfabesine göre fahr (övünç) sözcüğünün f harfi kalkınca "eşek” anlamına har; gevher (mücevher) sözcüğünün r'si kalkınca “pislik" anlamına guh; merkeb (eșek) sözcüğünün b'si kalkınca "ölüm" anlamına merg sözcükleri ortaya çıkar. (Kaybolan Adam)
  • Kadınlar filozofları doğurur fakat felsefeyi sevmezler ! (Yol Arkadaşları)
  • "Birkaç ay sonra mükemmel, profesyonel bir dilenci oldu. Tarlayı sürüp kazandığı zamankinden daha çok kazandı." (Silindir Şapka Giyen Köylü)
  • Milliyetçilik tarihe saplanıp kalmak değildir. Geleneklerle örtülmüş, eskiye hasret çeken bir milliyetçilik yahut bugünkü siyasi sınırlar dışında emperyalist gayeler takip eden bir milliyetçilik değildir. (Türk İnkılabının Karakterleri)
  • İstiklal Harbi'nin iki hedefi vardı: Vatanda eşit haklı insan, dünyada eşit haklı millet ülküsüne can vermek!.. İnönü'de, Sakarya'da, Başkumandanlık Meydan Harbi'nde, İzmir yollarında can verenler yeni idealin, yeni bir insanlığın arkasından aşk ve heyecanla koştuğu yeni bir ahlakın yolunda başlarını veren şehitlerdir. Onlar en yeni fikrin kurbanlarıdır. Eşit insanı ideal edinen, bir millet için halkçı olmaktan başka bir imkân var mıdır?.. (Türk İnkılabının Karakterleri)
  • İçinde bir üzüntü, korkuya benzeyen, ümitsizliğe benzeyen bir hal hissediyordu. (Çıkrıklar Durunca)
  • Devlet bir şahindir, bir kanadı ordu, bir kanadı işçidir. Kanadı kopuk şahin uçamaz, çöplükte sürünür. Medet senden, benden, herkesten, hepimizden. (Çıkrıklar Durunca)
  • Ömrümüz bir bahri muhit gibi mesafeleri istila ediyor ve hudut genişledikçe kendimizi tanıyamaz bir hale giriyoruz. (Çıkrıklar Durunca)
  • Muhalefeti de iktidar yanlılarını da dogma kuklaları idare etti. (Türk İnkılabının Karakterleri)
  • İnsan bazan ıztırap çekmeyi de istiyor.. (Yol Arkadaşları)
  • İnsanın üç dostu varmış. Biri canı, vade gelince bırakırmış. İkincisi malı, ölünce mirasçıyı sevindirirmiş. Üçüncüsü iyilikleri (Silindir Şapka Giyen Köylü)
  • Saadeti ezeli kabili zeval olmaz, Güneş yer üstüne düşmekle paymal olmaz. (Düşkünler)
  • İnsan şerefile yaşamalı efendim... (Düşkünler)
  • Hayatımız zaruretlerle imkânların kavgası içinde geçer. Ben de bu imkânla zaruret arasındaki hesabı buldum. Kavgayı kazanan müsterih bir adamım... Siz düşünmeyerek sükûna ermeyi istersiniz, ben düşünerek sükûna ermiş insanım. Siz dünya da bir sairfilmenam¹ gibi dolaşırsınız, dünya nimetlerini rüyada gibi yersiniz. Ben düşüne düşüne, zaruretleri bula bula yaşarım. Her yaptığım şey, düşünmek eseridir. Bunun için günahımı bile severim. Tombul adam güldü. - Hocam atma, dünya imkân âlemidir. Allah dilerse taşı insan eder. - Doğrudur. İnsanlar kendilerini dilerlerse eşek ederler. Fârâbi bile, Allah teferruati tanımaz, der. - Tanır hocam tanır, kara taş üstündeki karınca onun emriyle hareket eder. (Kaybolan Adam)
  • Dil, bir milletin dili olmaktan çıkmıştı. İktisat bağımsız bir milletin iktisadiyatından tamamen uzaktı. Sanayi yıkılmıştı, ticaret Türklerin elinde değildi. Ziraat emniyet ister, yol isterdi. Halbuki Osmanlı Devleti, ziraati körleştirmek için her şeyi yapmıştı. İktisat organizması milli olmaktan tamamen çıkmıştı. Hukuk milli değildi. Kanunlar, ancak şer'i şerife uyduğu zaman tatbik edilebilirdi. Estetik, Türk zevkinden tamamen uzaktı. Bu vasıfları gösteren bir cemiyete millet denemez. Bağımsız değildik. Çünkü bağımsız devleti ancak kendi iradesi sınırlar. Halbuki Osmanlı Devleti 19. asırda tamamen bağımsızlığını kaybetmişti. Valilerini büyük devletler sefirlerinin tavsiyeleriyle tayin eden,adaleti herkese aynen tatbik edemeyen, iktisatça sıfır olan bir camianın bağımsız olduğunu iddia etmek çok manasız olur. (Türk İnkılabının Karakterleri)
  • Kemalist önderliğinin bu fikirlerini, Türkiye'deki Amerikan Birinci Ekonomik Misyonu Şefi Marc Tornberg , "Devletçilik, Türkiye ve ABD arasındaki iliskileri zorlaştırmıştır" diyerek farklı bir açıdan doğrulamıştır. (Türk İnkılabının Karakterleri)

Yorum Yaz