dedas
Turkcella

Pantagruel - François Rabelais Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Pantagruel kimin eseri? Pantagruel kitabının yazarı kimdir? Pantagruel konusu ve anafikri nedir? Pantagruel kitabı ne anlatıyor? Pantagruel PDF indirme linki var mı? Pantagruel kitabının yazarı François Rabelais kimdir? İşte Pantagruel kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi...

  • 01.06.2022 01:00
Pantagruel - François Rabelais Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Kitap Künyesi

Yazar: François Rabelais

Çevirmen: Nurullah Yıldız

Orijinal Adı: Pantagruel

Yayın Evi: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları

İSBN: 9786052953464

Sayfa Sayısı: 244

Pantagruel Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

François Rabelais (1494-1553): Rönesans’ın büyük yazarı, parodi ve hiciv ustası, keşiş, hekim ve krallık divânı danışmanı. Erken yaşta manastıra girdi, orada Yunanca öğrendi. Benedikten tarikatına katıldı. 1527’de papazlıktan ayrıldı, tıp fakültesine yazıldı, sonrasında hekimlik yapmaya başladı. Hekimken Alcofribas Nasier mahlasıyla yazdığı Pantagruel’i, ardından Gargantua’yı yayımladı. Resmî hekimlik görevine son verildikten sonra on yılını gezerek, istediği yerde hekimlik yaparak geçirdi. Bu dönemde Pantagruel’in maceralarını anlattığı üçüncü kitabı yayımladı. Bunu dördüncü ve ölümünden sonra yayımlanan beşinci kitap izledi.

Orta Çağ düşüncesini ve yaşantısını destansı eserlerindeki parodi ve hicivle tepetaklak eden, hümanizmi daima kahkaha ile savunan Rabelais, Chateaubriand’ın ifadesiyle “Fransız edebiyatının yaratıcısı”dır. Bu büyük yazarın beş kitaplık külliyatının ikinci ayağı olan Pantagruel, tam adıyla Büyük Dev Gargantua’nın Oğlu Dipsodların Kralı Pantagruel’in Maceraları ve Ürkütücü Kahramanlıkları yepyeni bir çeviri ve Gustave Doré’nin illüstrasyonları ile nihayet Gargantua’nın yanındaki yerini alıyor.

Pantagruel Alıntıları - Sözleri

  • Senin bir bilgi deryası olduğunu görmek istiyorum.
  • Yıldırımlara gelesiniz, varisten topal kalasınız, kanlı ishale tutulasınız!
  • Dünyayı bir delikten gözetleyen insanlara asla güvenmeyin.
  • "Dolayısıyla gel zaman kaybetmeden birbirimize kavuşalım."
  • Sanırım bu okyanus ötesinden bile daha uzaklarda kullanılan bir dil, şeytan bile bundan bir şey anlayamaz.
  • "Madam, şunu bilin, size öylesine aşığım ki ne işeyebiliyorum ne sıçabiliyorum."
  • "Dünyayı bir delikten gözetleyen insanlara asla güvenmeyin "
  • Her toplulukta bilgelikten çok delilik vardır.
  • Dünyanın kötülüklerinden şüphe duy. Gönlünde geçici hevesler barındırma; çünkü bu hayat geçici ama Tanrı'nın kelamı ebedidir!
  • Lanet olsun size. Bunca iyilik ve bunca namus size mi düştü?

Pantagruel İncelemesi - Şahsi Yorumlar

François Rabelais, rönesansı Montaigne gibi tetikleyen isimlerden biri olarak görülüyor.Orta Çağ toplumuna dair eleştirilerini, eserlerinde  fantastik, gülünç bir dünya ortaya koyarak yapmış.Fransız dilinin Latin diline karşı verdiği mücadelede, Fransız dilinden yana tavır almış.Yerel sövgülerin, deyimlerin, söyleyişlerin de peşine düşmüş. Orta Çağ'a dair hemen hemen her konuya dokunan Rabelais, yobazlığa, hilekârlığa savaş açmış. Pantagruel, bilgi ve erdemin açlığını çeken, hümanist bir devdir.Tüm kurumların karşısına dikilir, hepsini ıslah eder. Pantagruel ve Gargantua'yı okurken kimi zaman sıkıldım.Kimi zaman da  eğlendim. (Özlem Akbaş)

Dünyaya bir delikten bakan insanlara hiçbir zaman güvenmeyin: 1532 yılında basılmış bir eser Pantagruel. Bu son derece enteresan, sıra dışı eserin atmosferini anlayabilmemiz için dönem tarihini biraz hatırlamakta yarar var: Bizde Kanuni Sultan Süleyman’ın tahtta olduğu dönemdeyiz; Viyana kuşatması başarısız olmuş, ancak Süleyman Macaristan üzerinden seferlerine devam etmekte ve Avrupa’yı içten bölmeye çalışmakta. İspanya, İtalya ve Orta Avrupa’yı içine alan Kutsal Roma ve Germen İmparatorluğu, adı bizim tarihi kitaplarımızda “Şarlken” olarak geçen V. Carlos’un yönetiminde güçlü - ki bu Şarlken’i yazar/i2553’in o çarpıcı “kitap/kitap--20106”sını okuyanlar, yeni gelin bakirelere düğün günü tecavüz eden sapık baba kral olarak hatırlayacaklardır-, ancak İngiltere ile sorunlar yaşıyor. İngiltere’deki 8. Henry güya karısından boşanıp Anne Boleyn ile evlenebilmek için Katolik kilisesinden ayrılıp Anglikan mezhebini kuruyor, Almanya’da yeni başlayan protestan hareket ile birlikte Katolik kilisesini çok korkutuyor. Yazarımızın yaşadığı Fransa ise bu diğer iki büyük güçten nefret eden, bir yandan kiliseyi hoşnut tutmaya çalışırken diğer taraftan Rönesans ve Hümanizm hareketlerine destek veren ve siyasi olarak Sultan Süleyman’dan destek alan 1. François tarafından yönetiliyor. Portekiz ve İspanya’nın öncülüğünde coğrafi keşifler 100 yıl önce başlamış; yeni dünyaların sınırsız serveti Avrupa Krallıklarının gözünü kamaştırmakta. Kilise, bir yandan yeni dünyadan akan altınların peşine düşmüşken diğer yandan rönesans ve reform hareketlerinden korkusuna aforoz kartına sıkı sıkı sarılmakta. Gutenberg’in matbaası sayesinde ise Avrupa’da okuma yazma oranı farkedilecek seviyede artmış durumda. İşte Avrupa’daki bu büyük değişim dönemine 3 ayrı ülkeden 3 yazar damgasını vuruyor. yazar/i929 İngiltere’de “kitap/kitap--130198”yı, yazar/i3689 Hollanda’da “kitap/kitap--8407”yü, François Rabelais ise Fransa’da “Gargantua ve Pantagruel”i yazıyor. Dönemin atmosferinin getirdiği değişim, hareket ve cesaret dolu bu eserlerin ortak özelliği, “başka bir dünya mümkün” diye özetleyebileceğimiz mesajları. Yüzlerce yıldır kilise ve krallıkların baskısı altında boğulan toplumların “Altın Çağ”a kavuşabilmesini dileyen, yerleşik güç odaklarına açık, gizli baş kaldıran eserler bunlar. Nitekim sonraki dönem düşün hayatına damgalarını vuracaklar. Rabelais, bu üçlünün içerisinde en az tanınanı. Nitekim eseri de çok farklı ve sıra dışı. Rabelais güç odaklarına tepkisini mizahla, o güç odaklarının kutsalları ile dalga geçerek gösteriyor. Hedefinde özellikle kilise ve -seçkinlerin mekanı- Sorbonne var. Kahramanı Pantagruel, 494 yaşındaki Gargantua'nın oğlu, iyi niyetli bir dev. Hırsları olmayan, yiyip içip eğlenmek dışında bir arzusu olmayan bu saf dev, tümüyle rastlantılar sonucu ün ve güç sahibi oluyor. Ama Rabelais’in istediği kahramanını anlatmak değil; o, bu saf ve absürt karakterin bayağı esprileri ve patavatsızlıkları üzerinden kilise ve seçkinleri durmaksızın ti’ye alıyor. Günümüzde bile aşırı sayılabilecek ve hatta “dine hakaret” gerekçesi ile -yazar/i1872 benzeri- afaroza yol açabilecek bu alaylar, Rönesans’ın getirdiği ruhun etkisi ile, uzunca bir süre sorun yaratmasa da, yazarımızın bir dönem Metz’e, gönüllü (!) sürgüne gitmesini engelleyemiyor. Eski Yunan ve Roma efsanelerine, İncil’e, Hristiyanlık tarihine, Avrupa tarihine sürekli göndermeler içeren bir eser bu; o yüzden hem okuması çok eziyetli (sürekli dipnot takip etmek zorunda kalıyorsunuz), hem de zor anlaşılıyor. Ben okurken çok zorlandım ve Rabelais’in ne yapmaya çalıştığını anlamama ve duruşuna büyük saygı duymama rağmen eserden beklediğim keyfi alamadım. Yine de -macerayı yarım bırakmamak adına- devamı olan ve bu sefer babanın maceralarına odaklanan “Gargantua”ya başladım. Sanki beni duymuş gibi, benim gibi eserini anlayamayan cahiller için bir son söz yazmış Rabelais; bence incelemenin kapanışını da onunla yapmalıyım. Size eseri anlatmada benden çok daha fazla yardımcı olacağına eminim: “Bana, "Üstat, bu boş lafları ve alaycı sözleri yazmanız pek de akıllıca olmamış gibi geldi," diyorsanız, bunları okuyup va­kit kaybetmenizin ise hiç akıllıca olmadığı cevabını veririm size. Bununla birlikte, benim oyalanmak için yazdıklarımı siz de keyifli vakit geçirmek amacıyla okuduysanız, hem siz hem de ben, tüm o sahte keşişler, yalancı sofular, salyangozlar, iki­ yüzlüler, hamam böcekleri, papazlar, başka kılığa bürünmüş, herkesi kandırmak için başka bir maskenin ardına saklanan o sefiller yığınından çok daha layık sayılırız bağışlanmaya. Zira onlar halktan insanları derin ve sofu düşüncelerle meşgul olduklarına ve perhiz yapıp nefislerini terbiye ettikle­rine inandırırlarken aslında insanlıklarının kırılgan zayıflığını besleyip yaşatmak için çabalayıp duruyorlar; Tanrı yaptıklarını yanına bırakmayacaktır eminim. Kaçın bu insanlardan; benim kadar nefret edin onlardan; aşağılayın hepsini; bence bunun yollarını bulabilirsiniz. Ve iyi birer Pantagruel'ci olmak istiyorsanız (yani huzur, neşe, sağlık içinde, her zaman bol bol yiyip içerek yaşamak istiyor­sanız), dünyaya bir delikten bakan insanlara hiçbir zaman güvenmeyin.” (AkilliBidik)

Fransua Rablenin "Qarqantua və Pantaqurel" romanı indiyədək oxuduğum əsərlərdən daha fərqli xüsusiyyətləri ilə diqqətimi cəlb etdi.Əsərdə oxucuya çatdırılmaq istənilən ideya ,fikir ciddi şəkildə yox bildiyimiz gülüş ,yumorla çatdırılır.Azərbaycan ədəbiyyatının necə ki, Axundovu, Sabiri var, Eləcə də Avropa ədəbiyyatında bu gülüşü incəliklə çatdıra bilən bir Rablesi var. Əsər qeyri- adi başlayır. Qarqantuanin fərqli - mistik-( dastanvari) doğuluşunda elə bir yumor gizlənib.O doğularkən anasının qulağından çıxır.Absurt səslənir. Bəlkə də gələcəkdəki Qarqanatuanın həyatı məhz bu cür qeyri-adi olacaq gizli işarətidir, bu. Dünyaya uzun müddət keçdikdən sonra gəlməsi ,körpə ikən şərab içməsi də bir apstraktizmdi. Normal uşaqların su belə içmədiyi vəziyyətdə onun şərab istəməsi doğumdan sanki daha ironikdi. Yemək, içmək,doğum, ölüm ,müharibə kimi situasiyalarda da bu yumor nəzərə çarpır. Ən qəddar yumor isə yemək səhnəsində " qarnını otaranlar" hissəsindədir. Yeməklə çoxalmaq, yaşamaq üçün yemək , ya yemək üçün yaşamaq sualları tez-tez təkrarlansa da belə məlumdur ki, oradakı insanlıq həqiqətən yemək üçün yaşayırlar.Əslində Rable törəmək, çoxalmaq məsələsinə o qədər qeyri-adi yanaşmır. Lakin insanların bu qədər yemək, nəsil artırmaq həvəsi insanlarda aludəçilik yaratdığı qənaətinə gəlir. (booklover)

Pantagruel PDF indirme linki var mı?

François Rabelais - Pantagruel kitabı için internette en çok yapılan aramalardan birisi de Pantagruel PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan çoğu kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF'leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı François Rabelais Kimdir?

François Rabelais (d. 1483 ile 1494 arasinda, Chinon, Fransa, ö. 9 Nisan 1553, Paris) onemli Fransız Ronesans dönemi yazari, doktor, Rönesans düşünürü, keşiş ve antik Grekçe alimi. Tarihsel olarak elimizdeki bilgiler ve eserlerden onun bir fantezi ,hiciv,grotesk ,müstehcen güldürü ve şarkı yazarı olduğunu biliyoruz. Bir baba ile oğlunun hikayelerinden oluşan ve gayet açık saçık bir fantezi güldürü olan felsefi eseri Gargantua and Pantagruel 'baş yapıtıdır.Rabelais klasik dünya edebiyatinin büyük yazarlari arasinda sayilmakta ve modern Avrupa ve bati edebiyatinin kurucularindan olduğu kabul edilmektedir.Hümanizm'in öncülerindendir,Desiderus Erasmus'la çağdaştır.Jean Paul Sartre, Rabelais'nin üslubuna hayranlığını saklamaz ve onun Avrupa Düşüncesinin ve Hümanizm'in tekamülü açısından önemini Erasmus ile Montaigne arasında köprü olmak derecesinde görür.Bir avukatın oğludur.Fontelay le Comte'daki Fransiskan okulunda eğitim gördü ve orada bir rahip oldu.Rabelais burada Yunanca ve Latince öğrendi ve eski eserleri(hümaniteleri) okudu.Ayrıca bilim, filoloji ve hukuk alanında da çalışmalar yaptı ve bu çalışmaları onun,aralarında Guillaume Budé' nin de bulunduğu çağının Hümanistleri tarafından, tanınmasına neden oldu. Çalışmalarının Fransisken Kilisesi tarafından yönlendirilmesi onu bezdirdi ve Papa VII. Clement 'ye bir dilekçe yazarak Fransisken Kilisesinden ayrıldı. Montpellier Üniversitesi'nde tıp öğrenimi gördü. Lyons’a doktor olarak gönderildi. Doktorasını verdiği sıralarda, ünlü eserleri ‘Gargantua’ ile ‘Pantagruel’ yayımlanmıştı.

Bu eserleri yüzünden Kilise ve Sorbonne'luların lanetine uğradı,eseri sansürlendi ve toplandı,Rabelais Metz’e kaçtı. Hayatının geri kalan yıllarını Quimper yakınlarında geçirdi.Rabelais, Yunan ve Latin Edebiyatı’nı en ince ayrıntısına kadar bilen, Fransız rönesansının en büyüklerinden sayılır. Coşkun bir yaşama sevgisiyle, öğrenme aşkıyla doludur. Eserlerinde canlı, mizah yüklü bir üslûpla yeni insanı yaratmaya çalışmıştır.

François Rabelais Kitapları - Eserleri

  • Gargantua
  • Pantagruel

François Rabelais Alıntıları - Sözleri

  • " İnsanları en fazla üzen şey , iyilik güzellik bekledikleri yerde kötülük ve zarar görmeleridir." (Gargantua)
  • "Dünyayı bir delikten gözetleyen insanlara asla güvenmeyin " (Pantagruel)
  • Senin bir bilgi deryası olduğunu görmek istiyorum. (Pantagruel)
  • " Çünkü bizler hep bizden yasaklanan ve esirgenen şeylere göz dikeriz." (Gargantua)
  • Dünyanın kötülüklerinden şüphe duy. Gönlünde geçici hevesler barındırma; çünkü bu hayat geçici ama Tanrı'nın kelamı ebedidir! (Pantagruel)
  • "Dolayısıyla gel zaman kaybetmeden birbirimize kavuşalım." (Pantagruel)
  • Sanırım bu okyanus ötesinden bile daha uzaklarda kullanılan bir dil, şeytan bile bundan bir şey anlayamaz. (Pantagruel)
  • Bağlar bozuldu yansın sepetler (Gargantua)
  • "Madam, şunu bilin, size öylesine aşığım ki ne işeyebiliyorum ne sıçabiliyorum." (Pantagruel)
  • " Kader , en çok bel bağladığım kimselerin beni kaygılara boğmasını istiyor. " (Gargantua)
  • Her toplulukta bilgelikten çok delilik vardır. (Pantagruel)
  • Lanet olsun size. Bunca iyilik ve bunca namus size mi düştü? (Pantagruel)
  • " Kötüleri kolayca ve gelişigüzel bağışlama eğilimi , kötülere sadece hep affedileceği ve yeniden yapabiliceği kötülükleri yapma fırsatı verir." (Gargantua)
  • Okuma zevki kazanmak zahmet ister. Hazır düşünceleri unutmayı ve çok şey ögrenmeyi kabul etmek gerekir. Şaşırmak, sarhoş olmak, büyülenmek. (Gargantua)
  • Yıldırımlara gelesiniz, varisten topal kalasınız, kanlı ishale tutulasınız! (Pantagruel)
  • Kimi konuşmadan ölüyor, kimi ölmeden konuşuyordu. Kimi konuşurken ölüyor, kimi ölürken konuşuyor. (Gargantua)
  • Dünyayı bir delikten gözetleyen insanlara asla güvenmeyin. (Pantagruel)
  • "Biz böyleyiz işte , balmumunu damgalar gibi insanları da damgalarız." (Gargantua)
  • " Mutsuzluk ve dava yoldaştırlar , davası olanlar ise mutsuz kişilerdir. Çünkü aradıkları hakkı alamadan ömürleri tükenir." (Gargantua)

Yorum Yaz