dedas
Turkcella

Kutsal Aile ya da Eleştirel Eleştirinin Eleştirisi - Friedrich Engels Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Kutsal Aile ya da Eleştirel Eleştirinin Eleştirisi kimin eseri? Kutsal Aile ya da Eleştirel Eleştirinin Eleştirisi kitabının yazarı kimdir? Kutsal Aile ya da Eleştirel Eleştirinin Eleştirisi konusu ve anafikri nedir? Kutsal Aile ya da Eleştirel Eleştirinin Eleştirisi kitabı ne anlatıyor? Kutsal Aile ya da Eleştirel Eleştirinin Eleştirisi kitabının yazarı Friedrich Engels kimdir? İşte Kutsal Aile ya da Eleştirel Eleştirinin Eleştirisi kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi...

  • 03.03.2022 06:00
Kutsal Aile ya da Eleştirel Eleştirinin Eleştirisi - Friedrich Engels Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Kitap Künyesi

Yazar: Karl Marx

Yazar: Friedrich Engels

Çevirmen: Kenan Somer

Orijinal Adı: Die heilige Familie, oder, Kritik der kritischen Kritik, gegen Bruno Bauer und Konsorten, 1845

Yayın Evi: Sol Yayınları

İSBN: 9789757399353

Sayfa Sayısı: 436

Kutsal Aile ya da Eleştirel Eleştirinin Eleştirisi Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

KUTSAL AİLE, Marx ve Engels'in birlikte yazıp yayınladıkları ilk yapıttır. Aslında imzaları, ilkin Rheinische Zeitung'da ("Ren Gazetesi"), sonra da Deutsche-Französische Jahrbücher'de ("Alman-Fransız Yıllıkları") daha önce yan yana gelmiş bulunuyordu ve Marx, Kutsal Aile'de bu dergiye sık sık atıfta bulunacaktır. Ama Kutsal Aile ile gerçek bir işbirliği söz konusudur. Ve bu işbirliği, bilindiği gibi bundan böyle iki dost arasında, Marx'ın ölümü buna bir son verinceye değin ara vermeksizin sürecektir.

Kutsal Aile, Allgemeine Literatur-Zeitung çevresinde toplanan Bauer kardeşler ile onların genç-hegelci yandaşlarını gülünç bir adlandırma biçimidir. Marx ve Engels, Bauer kardeşlerin idealist görüşlerini, onların gerçek yaşamdan uzaklıklarını ve felsefe ve tanrı bilim alanlarındaki soyut söylevler çekme eğilimlerini eleştirirler.

Kutsal Aile ya da Eleştirel Eleştirinin Eleştirisi Alıntıları - Sözleri

  • "İnsan çevresindeki koşullar tarafından biçimlendiriliyorsa bu koşulların insanca biçimlendirilmesi gereklidir."
  • Genel olarak söylemek gerekirse fikirler, hiçbir şeyi iyi bir sonuca vardıramazlar. Fikirleri iyi bir sonuca vardırmak için, pratik bir gücü kullanan insanlar gerekir.
  • Eğer aydınlanmış özçıkar her türlü ahlakın ilkesiyse, insanın özel çıkarı insanlığın çıkarıyla uyumlu hale getirilmelidir ... İnsanı şekillendiren, içinde bulunduğu ortamsa, onun ortamı insanileştirilmelidir.
  • İstediği gibi karar vermek (diye haykırır), yazgının işidir; biz şimdi onun bizim yapıtımız olduğunu biliyoruz
  • Ama Eleştiri, Tanrı gibi gücü-her-şeye-yeten olduğu kadar, gene Tanrı gibi her-şeyi-bilendir de ve o kendi sonsuz gücünü, insanal bireylerin özgürlük, istenç ve doğal yönelimi ile uyuşturmaya çalışır. Eğer o herkesi ne olmak istiyorsa o yapma sonucunu elde etmeseydi ve eğer o herkese geri alınamaz biçimde, doğasına ve istencine uygun düşen yeri vermeseydi, “çağ açan” güç olamazdı.
  • 18. yüzyılda metafiziğe karşı girişilen savaşımın, salt felsefî nedenlerden çok toplumsal nedenler olmak üzere, derin nedenleri vardır; bu savaşım, gerçekte, Fransa’da gitgide yayılan ve erekleri zevk ve çıkar olan materyalist yaşam biçimi ile açıklanır. Bu yaşam biçimine, tanrıbilime ve metafiziğe düşman, materyalist bir teori zorunlu olarak karşılık düşecekti
  • İnsan çevresindeki koşullar tarafından biçimlendiriliyorsa, bu koşulların insanca biçimlendirilmesi gerekir.
  • Fikirler , hiçbir şeyi iyi bir sonuca vardiramazlar. Fikirleri iyi bir sonuca vardirmak için , pratik bir güç kullanan insanlar gerekir .
  • " Eğer insanlık çevre koşullarına uymak zorundaysa , bu koşullar insanca belirlenmeli."
  • "Fikirler hiçbir şeyi hayata geçiremez. Fikirleri hayata geçirebilmek için pratik kuvvet uygulayabilecek insanlara ihtiyaç vardır."
  • Her bilimin ilk eleştirisi, savaştığı bilimin bazı önvarsayımlarının tutsağıdır.
  • Proletarya ve zenginlik, karşıt şeylerdir. Karşıt şeyler olarak bir bütünlük oluştururlar. Her ikisi de özel mülkiyet dünyasının oluşumlardır. Sorun onlardan her birinin bu çelişki içinde hangi belirli yeri tuttuğunu bilmektir.
  • Özel mülkiyet olarak zenginlik kendi öz varoluşunu sürdürmek zorundadır; ve bundan ötürü kendi karşıtının, proletaryanın varoluşunu da sürdürmek zorundadır.
  • Maddenin kendisini insan yaratmamıştır. Maddenin üretici yeteneklerine gelince, insan onları ancak maddenin daha önce varolması koşulu ile yaratabilir.

Kutsal Aile ya da Eleştirel Eleştirinin Eleştirisi İncelemesi - Şahsi Yorumlar

Kitap, Marx ve Engels’in koptukları Genç Hegelciler ile olan hesaplaşmalarına benziyor. Kutsal Aile Bauer ve taraftarlarına verdikleri bir ad zaten. Yazılar polemikçi. Önsözünde de belirtildiği gibi bu tartışmalar miadı doldu, anlaşılmaz bulunarak göz ardı edilecek türden. Özellikle Marx’ın eleştirdiği romanları duymadığım için epey zorlandım. Ama yazılarda bir noktadan sonra teorileri açığa çıkıyor. Eleştirdiği romanları bilmesem de marksist estetiğe dair yeni şeyler öğrendim. Direkt kuram bulunamadığı için biraz uğraştırıcı bir metin. (Ezgi)

Kitabın Yazarı Friedrich Engels Kimdir?

19. yüzyıl Alman politik filozof. Karl Marx'la beraber, Komünist Manifesto'yu (1848) yazarak komünist kuramın geliştirilmesinde önemli bir rol aldı. Karl Marx hayatını kaybettikten sonra Karl Marx'ın en önemli eseri Das Kapital'in son iki cildini tamamladı.

Engels, şimdiki Wuppertal'da doğdu. Bir Alman tekstilcinin en büyük oğluydu. 17 yaşında iken, babası onu Manchester'daki pamuk fabrikasının yönetimine yardımcı olması için İngiltere'ye gönderdi. 1833 yılında tanık olduğu yaygın yoksullukla sarsıldı. Fabrikada 3,5 yıl çalışıp ayrıldı ve maden ocaklarında işçi olarak çalışmaya başladı. Ve aynı zamanda bazı gazetelere haftalık makale gönderiyordu. Gençlik yılları sefalet içinde geçip gidiyordu. Günde 18 saat mesai yapıyor, geri kalan zamanında da komünist kuram üzerine makaleler yazıyordu. Babası'nın ölümünden 2,5 ay sonra annesini de kaybetti. Kendisi gibi maden ocaklarında çalışan kardeşleri 1842'de tünel çökmesi sonucu hayatlarını kaybettiler. Engels artık yalnızdı. Ailesi yoktu. Zaten anne ve babasıyla iyi geçinemediği için evden ayrılmıştı.

1845 yılında İngiltere'de Emekçi Sınıfların Durumu konulu bir makale yayınladı. Aynı yıl, editörlüğünü Paris'teki Karl Marx'ın yaptığı Franco-German Annals adlı dergiye yardım etmeye başladı. Marx Engels ile kişisel olarak tanışmasının ardından onunla kapitalizm üzerine aynı bakış açısına sahip olduklarını fark etti. Marx, Engels'e ve fikirlerine büyük hayranlık duyarak Engels ile birlikte çalışmaya karar verdi. Marx'ın 1845 Ocağında Fransa'dan sürülmesinden sonra, diğer Avrupa ülkelerine nazaran daha fazla ifade özgürlüğü vaad eden Belçika'ya gitmeye karar verdiler.

Engels içlerinde George Harney'in de olduğu Çartist hareketin liderleriyle tanıştı. 1846 Ocağında Engels Marx'ı da yanına alarak Brüksel'e döndü. Burada Komünist Yazışma Komitesi'ni kurdu. Tasarısı Avrupa'nın çeşitli bölgelerindeki sosyalist liderleri birleştirmekti. İngiltere'deki sosyalistler Engels'in fikirlerinden etkilenerek Londra'da bir toplantı düzenlediler ve Komünist Birlik adı verilen yeni bir organizasyon oluşturdular. Engels buraya bir delege olarak katıldı ve eylem stratejisinin geliştirilmesine öncülük etti.

1847 yılında Engels ve Marx birlikte bir broşür yazmaya başladılar. Temelini Engels'in Komünizmin İlkeleri adlı kitabının oluşturduğu bu 12.000 kelimelik broşür altı haftada bitirildi; Engels'in amacı komünizmi kitleler için anlaşılabilir kılmaktı. Komünist Manifesto adı verilen bu broşür 1848 Şubatında yayımlandı. Ama yayımlandıktan henüz 1 ay sonra, Mart'ta Engels ve Marx Belçika'dan kovuldular. Köln'e taşındılar ve Marx radikal bir gazete olan Yeni Ren Gazetesini Engels'in desteğini alarak çıkarmaya başladı.

Engels, 1848 devriminin önderiydi. Ve bu ayaklanma ilk ciddi Sosyalist ayaklanma idi. Ve bu ayaklanma sonra ki komünist ayaklanmaların en büyük ilham kaynağı oldu. Engels Elberfeld'deki ayaklanmada aktif olarak bulundu, Prusyalılara karşı düzenlenen Baden Seferi'nde Baden-Palatinate ayaklanmasındaki serbest güçlerin komutanı olan August Willich'in yaveri olarak savaştı. Aslında bu yaverlik bir aldatmacaydı. Çünkü August Willich tüm emirleri Engels'den alıyordu.

1849 yılında İngiliz hükümetine başta Engels olmak üzere birçok sosyalist liderin sürülmeleri için baskı yapıldıysa da Başbakan Lord John Russell bunu reddetti. Yalnızca Engels tarafından kendilerine sağlanan parayla Marx ailesi büyük bir yoksulluk içinde yaşadı. Engels, Marx ailesi kendi ailesi olmasa dahi sonuçta hem bir aile geçindiriyor hem fikri mücadele veriyor hem de serbest güçlerin fikri ve askeri sahada stratejik önderliğini yapıyordu.

1870'te Londra'ya taşınmadan evvel, Engels Marx'a yeterli geliri sağlayabilmek için Manchester'daki fabrikasında çalışmaya gitti. Marx'ın 1883'te ki ölümünden sonra Komünist kitle Engelsi artık o ölene dek fikri ve askeri alanda önder kabul ettiler. Bununla birlikte, tek eşli evliliğin erkeklerin kadınlar üzerinde baskı kurmak için ortaya attığı tek taraflı bir yalan olduğunu söyleyerek Feminist kuramın kurucularından sayılmaktadır. Bu bağlamda komünist kuramı aileyle ilişkilendirerek, erkeklerin kadınlar üzerindeki hakimiyetinin tıpkı kapitalist toplumlarda burjuvazinin işçi sınıfı üzerindeki hakimiyetine benzediğini iddia etti. Engels'in bu düşüncesi hayatına hiçbir kadının girmemesinden kaynaklanıyordu. Engels, 1895 yılında Londra'da bir otel odasında tek başınayken çalışma masasında makalesini yarım bırakmış bir halde ölü bulundu. Ölüm sebebi boğaz kanseridir. Öldüğünde hiç çocuğu yoktu. Bu yüzden bazı mason, kapitalist ve burjuva kesimlerce kendisine eşcinsellik iftiraları atıldı.

Engels para'nın olmadığı bir dünya istiyordu. Engels'in tüm fikirleri Marx'ı çok büyük bir etki altında bıraktığı gibi bu fikride Marx'ta derin bir etki bıraktı.

Friedrich Engels Kitapları - Eserleri

  • Alman İdeolojisi
  • Anarşizm Üzerine
  • Basın Söyleşileri
  • Devlet ve Hukuk Üzerine
  • Din Üzerine
  • Felsefe Metinleri

  • Ailenin, Özel Mülkiyetin ve Devletin Kökeni
  • Ütopik Sosyalizm ve Bilimsel Sosyalizm
  • Politika ve Felsefe
  • Çizgilerle Komünist Manifesto
  • Komünist Manifesto
  • Konut Sorunu
  • Doğanın Diyalektiği

  • Anti-Dühring
  • Ludwig Feuerbach ve Klasik Alman Felsefesinin Sonu
  • Tarihte Zorun Rolü
  • Köylüler Savaşı
  • Almanya'da Devrim ve Karşı-Devrim
  • İngiltere'de Emekçi Sınıfların Durumu
  • Büro ile Barikat Arasında

  • Komünizmin İlkeleri
  • Hakiki Sosyalistler
  • Felsefe İncelemeleri
  • Marksist Leninist Partinin Temel Eğitim Dersleri
  • Kutsal Aile ya da Eleştirel Eleştirinin Eleştirisi
  • Gotha ve Erfurt Programlarının Eleştirisi
  • Kapitalizm Öncesi Ekonomi Biçimleri

  • Nüfus Üzerine
  • Sömürgecilik Üzerine
  • Tarihsel Materyalizm Üzerine Mektuplar
  • Serbest Ticaret Sorunu Üzerine
  • Seçme Yazışmalar - I
  • Komünist Manifesto
  • Marx - Engels Anıları

  • Nüfus Sorunu ve Malthus
  • Friedrich Engels Biyografi
  • Doğu Sorunu
  • Yazın ve Sanat Üzerine 2
  • Yazın ve Sanat Üzerine 1
  • Sanat ve Edebiyat Üzerine
  • Emeğin Rolü - Maymunun İnsanlaşma Sürecinde

  • Politik ve Askeri Savaş Sanatı 3
  • Felsefe Üzerine: Karl Marks - Friedrich Engels
  • Bakuninciler İş Başında
  • Seçme Mektuplar
  • Birinci Enternasyonalde Örgütlenme Meselesi
  • Ekonomi Politik Sözlüğü
  • Sürgündeki Büyük Adamlar

  • Cola di Rienzi
  • Genç Engels'ten Mektuplar
  • Siyasi Yazılar
  • Sosyalist Düşüncenin Gelişmesi

Friedrich Engels Alıntıları - Sözleri

  • Adalet sağlanmıyor ya da satılıyordu.. (Köylüler Savaşı)
  • “Hükümetlere şunu açıklamalıyız: Biz, sizin, proleterlere karşı yöneltilmiş bir silahlı güç olduğunuzu biliyoruz; biz, size karşı, olanak bulunduğu sürece barışçıl araçlar, ve kaçınılmaz olduğu zaman da silah kullanacağız.” (Anarşizm Üzerine)
  • "Filozoflar dünyayı türlü biçimlerde yorumlamakla yetindiler, asıl sorun onu değiştirmektir." (Felsefe İncelemeleri)
  • "Ne modern toplumda sınıflaın varlığını, ne de sınıflar arasındaki mücadeleyi bulma şerefi bana aittir. Benden önce burjuva tarihçiler, bu sınıfların mücadelesinin tarihsel gelişimini, burjuva iktisatçılar da sınıfların ekonomik yapısını açıklamışlardır." K. Marks (Felsefe Üzerine: Karl Marks - Friedrich Engels)
  • O yüzden, Komünistlerin kuramı tek bir tümcede özetlenebilir: özel mülkiyetin ortadan kaldırılması. (Komünist Manifesto)
  • Uğrunda cefa çekmeyi sevdiğim, Lanete, zindana, sürgüne katlandığım, Tiranlara karşı çıkıp yürekle, Artık yeter! dediğim halkım benim, Sen ezilme, hakarete uğrama! Heybetinle yüksel isterim, Benim mağrur, muzaffer insanım! (Cola di Rienzi)

  • Modern tarihte, bütün siyasal savaşımların sınıf savaşımları oldukları ve sınıfların bütün kurtuluş savaşımlarının, zorunlu olan siyasal biçimlerine karşın -çünkü her sınıf savaşımı bir siyasal savaşımdır- son tahlilde ekonomik kurtuluş sorunu çevresinde döndükleri tanıtlanmıştır. (Din Üzerine)
  • Uygarlıktaki her yeni ilerleme, aynı zamanda eşitsizlikte de yeni bir ilerlemedir. (Yazın ve Sanat Üzerine 1)
  • Emekçi sınıflar servet artışı içinde yoksulluklarını, lüks artışı içinde sefilliklerini sürdürürler. Maddi yoksunlukları, onları fiziksel bakımdan olduğu kadar ahlaki bakımdan da zayıflatır. (Basın Söyleşileri)
  • En büyük maddi ve zihinsel işbölümü, kent ile kırın ayrılmasıdır. Kent ile kır arasındaki karşıtlık, barbarlıktan uygarlığa, aşiret düzeninden devlete, bölgesellikten ulusa geçişle birlikte ortaya çıkar, ve zamanımıza kadar bütün uygarlık tarihi boyunca sürüp gider. (Kapitalizm Öncesi Ekonomi Biçimleri)
  • O (iktisatçı), işçinin gereksinimini fizik yaşamın en gerekli ve en yoksul sürdürülmesine ve etkinliğini de en soyut mekanik harekete indirger ve sonuç olarak şöyle der: İnsanın ne başka gereksinimi, ne başka etkinliği, ne de başka zevki vardır; çünkü bu yaşamı bile o, insanal yaşam ve varlık diye gösterir; o, olabilecek en yoksul yaşamı (varoluşu) kural olarak ve üstelik evrensel kural olarak hesaplar. İnsanların büyük yığını bakımından geçerli olduğu için evrensel; işçinin etkinliğini tüm etkinliğin arı bir soyutlaması durumuna getirdiği gibi, işçiyi de duyu ve gereksiniminden yoksun bir varlık durumuna getirir; bunun sonucu işçinin her lüksü ona kınanacak bir şey ve en soyut gereksinmeyi aşan her şey de –edilgin zevk ya da etkinlik belirtisi olarak da olsa- lüks olarak görünür. Ekonomi politik, bu zenginlik bilimi, öyleyse aynı zamanda vazgeçme, yoksunluklar, esirgeme bilimidir de ve gerçekten temiz hava ya da fizik hareket gereksinimini bile insandan esirgeyecek kadar ileri gider. (Yazın ve Sanat Üzerine 1)
  • (...) bireylerin mülkiyetine bireysel tüketim maddelerinden başka hiçbir şey de geçemez. (Gotha ve Erfurt Programlarının Eleştirisi)
  • Sarhoşluğun sonucu kafa zonklamasıdır, alışkanlık hale getirilmiş aşırılıkların sonucu hastalıktır. (Felsefe İncelemeleri)

  • Bizim düşüncemiz gerçek dünyayı bulabilecek durumda mıdır? (Ludwig Feuerbach ve Klasik Alman Felsefesinin Sonu)
  • Bir egemen sınıfın varlığı, hem sınai üretme gücünün hem de bilimin, sanatın ve özellikle de uygar toplumsal ilişki biçimlerinin gelişmesine her gün daha fazla engel oluyor. (Konut Sorunu)
  • Matematikte dönüm noktası, Descartes’in değişken büyüklüğü olmuştu. Bununla birlikte hareket ve bundan ötürü de diyalektik ve hemen ardından Newton ve Leibniz tarafından bulunmamış olmakla birlikte, onlar tarafından tam olarak tamamlanan difransiyel ve entegral hesaplarının zorunluluğu matematiğe girdi. (Doğanın Diyalektiği)
  • Yoksul halk ve çalışan sonuçlar her saman varolmuştur, ve çalışan sonuçlar çoğunlukla YOKSULDURLAR. (Komünizmin İlkeleri)
  • Soyuların, köylüler üzerindeki sömürüsü her yıl daha da arttı. Bağımlı köylüler her tür bahane ve isim altında yeni ödeme ve hizmet sunma yükümlülükleri altına sokuldu. Angaryalar, vergiler, toprak kiraları, toprak satış vergileri, ölüm vergileri, koruma paraları vb. bütün eski sözleşmeler bozularak keyfi biçimde arttırıldı. Adalet sağlanmıyor ya da satılıyordu. Şövalye, köylüden para sızdırmak için başka yol bulamadığında da onu hemen zindana atıyor ve fidye ödemeye zorluyordu. (Köylüler Savaşı)
  • Siyasal iktidar denen şey, bir sınıfın başka bir sınıfı ezmekte kullandığı örgütlü güçten başka bir şey değildir. (Komünist Manifesto)
  • Kolektif mülkiyetle birlikte, halkın sözde iradesi de, yerini kooperatifin gerçek iradesine bırakmak üzere, kaybolur. (Anarşizm Üzerine)

Yorum Yaz