dedas
Turkcella

Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu - Bertolt Brecht Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu kimin eseri? Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu kitabının yazarı kimdir? Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu konusu ve anafikri nedir? Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu kitabı ne anlatıyor? Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu PDF indirme linki var mı? Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu kitabının yazarı Bertolt Brecht kimdir? İşte Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi...

  • 05.06.2022 13:00
Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu - Bertolt Brecht Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Kitap Künyesi

Yazar: Bertolt Brecht

Çevirmen: Teoman Aktürel

Çevirmen: Adalet Cimcoz

Yayın Evi: DOSTLAR TİYATROSU

İSBN:

Sayfa Sayısı: 121

Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu Alıntıları - Sözleri

  • ANDREA : Kahramanları olmayan ülkeye yazıklar olsun! (..) GALİLEO : Hayır. Kahramanlara gerek duyan ülkeye yazıklar olsun.
  • Ama namuslu biri olarak size şunu söyleyeyim: Tiksiniyorum bu dünyadan!
  • Ben insan aklına inanıyorum.
  • Eski kitaplarda yazılanlar yetmiyor artık. Bin yıldır tahtında oturan inanç yerini kuşkuya bıraktı şimdi.
  • Gerçeği bilmeyen sadece aptaldır, ama bilip de yalandır diyen düpedüz alçaktır.
  • insanoğlunun her şeyi anlaması da zorunlu mudur yani?
  • İki kere ikinin dört ettiğini korkmadan söyleyeceğimiz günü görebileceğiz demekti
  • FEDERZONİ - Çok şaşacaksınız ama, gök kubbe yok. FİLOZOF - Hangi okul kitabını açarsanız açın, olduğunu göreceksiniz. FEDERZONİ - Öyleyse yeni kitaplar yazılsın.
  • GALİLEO: (..) Düşüncelerimizden sakın kimseye sözetme. ANDREA : Neden? GALİLEO : Yasakladılar.
  • GALİLEO - Kutsal Kitap... “Buğdayını esirgeyene, halk lanet edecektir” der Hazreti Süleyman. BARBERİNİ - “Akıllı olan kendine saklar bilgisini.” Bunu da o söylemiş ama. GALİLEO - “Öküzün olmadığı yerde ahır temizdir: ama verimi arttıran da öküzün gücüdür.” (Sessizlik) Gerçek avaz avaz bağırmaz mı? BARBERİNİ - “Ateşe basarsan da yanmaz mı tabanın?”
  • -Yeni bir çağ başladı. Bu çağda yaşamak sevinç verecek insana. -İyi. Bakalım bu yeni çağda sütçünün borcunu ödeyebilecek miyiz?
  • Kardinal Bellarmin, bir Cellini saati göndermiş bana bu sabah, susmam için.
  • SAGREDO : Demek sadece yıldızlar var. Yerle gök arasında ayırım yok demek. Peki Tanrı nerde öyleyse? GALİLEO : Ne demek istiyorsun? SAGREDO : Tanrı nerde diyorum? GALİLEO : (Kızgın, göğü göstererek) Orda değil! Oralarda başka canlılar varsa, gelip Tanrı’yı burada ararlarsa, burada da bulamayacaklar! SAGREDO : Tanrı nerde peki? GALİLEO : Din adamı değilim ben. Matematikçiyim. SAGREDO : Her şeyden önce insansın. Soruyorum sana, senin evreninin neresinde Tanrı? GALİLEO : İçimizde, ya da... hiçbir yerde. SAGREDO : (Bağırır) Yakılan adamın dediği gibi. GALİLEO : Evet. Onun dediği gibi.
  • “Böyle gelmiş ama, böyle gitmez”
  • Gerçeği gören birini baştakiler rahat bırakırlar mı?

Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu İncelemesi - Şahsi Yorumlar

KAHRAMANLARA GEREK DUYAN ÜLKELERE YAZIKLAR OLSUN! Bertolt Brecht' in çağdaş tiyatroya katkısı yadsınamaz bir gerçek. Bu oyununda yazar "gözlemsel astronominin babası" olan  Katolik kilisesinin baskısı yüzünden inandığı doğrulardan dönen Galileo Galilei yi anlatıyor. Galilei üzerinden  Bilim - iktidar, bilim insani - halk ilişkilerini gözler önüne seriyor. Galileo, Kopernik'in daha önce savunduğu gibi Güneş'in değil Dünya' nın güneşin etrafında döndüğünü kanıtlamış, tabi çalışmaları sırasında çevresinden tepkiler görüyor uyarılıyor ama o "insanın aklına inandığını söylüyor." SAGREDO : Böyle dediği için yakıldı o adam, on yıl bile olmadı daha. GALİLEO : Kanıtlayamadı da ondan. Varsayımdı onununki. Bayan Sarti! SAGREDO : (İnanmamıştır) Kanıtlasaydı başka türlü mü olurdu? GALİLEO : Elbette başka olurdu. Bak Sagredo, ben insana inanıyorum, insanın aklınasağduyusuna inanıyorum. Böyle bir inancım olmasaydı sabahları yataktan kalkacak gücü bulamazdım kendimde. Gerçeği bilmek istiyor insanlar. (Cebinden ufak bir taş parçası çıkarır) Biri kalkıp yere bir taş düşürse (Taşı elinden bırakır), sonra da “taş yere düşmedi” dese, susar mı sanıyorsun? İnanırlar mı? Kabullenip susarlar mı? Gözünle gördüğün kanıtın gücünü düşün. Sağlam kanıtlara herkes boyun eğer -eninde sonunda- herkes. Düşünmek insan soyunun en büyük keyiflerinden biridir.  (sayfa 15) Galile'nun bu çalışmaları  halk arasında büyük yankı bulur. Kilisenin "dünya evrenin merkezi" görüşünün yıkılması demek kutsal kitabın yanılıyor olması demektir bu da Galileo'yu kilisenin hedefi haline getirir. Galileo Galilei, "incil’i yok eden adam" dır artık o. 22 Haziran 1633 Engizisyon Galileo'yu yargılar. Arkadaşları, öğrencileri Galileo'nun söyleminden dönmeyeceğinden emindir. Onu kahraman olarak görürler. Ezilen insanoğlu başını kaldırıp “Yaşayabilirim artık” diyecek. Ne çok şey kazanılıyor bir tek insanın dikilip “Hayır” demesiyle. Kahramanları olmayan ülkeye yazıklar olsun! (sayfa 57) diye haykırırlar. Ama umdukları gibi olmaz Galileo doğrularından vazgeçer. Kilisenin istediği konuşmayı yapar halkın önünde. Haykırışları duymuştur ve çıktığında "Hayır. Kahramanlara gerek duyan ülkeye yazıklar olsun." der. Kilisenin istediklerini söyleyecek böylece   yaşamaya  ve bilim için çalışmaya devam edecektir. (Tam burada Bertolt Brecht'in Nazi Almanyası'nı terk edip sürgün bir hayat sürüp çalışmalarına devam ettiğini hatırlatmak isterim. Belki de bu yüzden Galileo' yu seçmiştir eserinde) Bu yıllardan sonra Galileo gizlice çalışmalarına devam etmiş ve kitabını yazmıştır lakin onun konuşmaları  diğer bilim insanları önünde ket olmuş ve bilimde bir nevi  duraklamaya sebep olmuştur Peki şimdi Galilei, uğrunda kilisenin tutsağı olmak olsa da yaşamını  bilime hizmet ederek yaşamış bir kahraman mıdır yoksa korkak bir hain mi? Galileo kilise tarafından sürekli göz hapsindedir ama yakalanma riskini göze alarak gizlice kitabını yazmaya devam eder, burada Galileo için gizli bir direnişçiydi diyebilir miyiz? Oyunun son sahnesine bakalım bu cevaplar için, Yargılanmadan önce beraber çalıştığı Andrea ile aralarında geçen konuşmaya yer verilir bu sahnede. Andrea doğrularından vazgeçtiği için Galileo'ya kırgındır ama kitabını tamamladığını gördüğünde aslında onun amaçlarında hiç vazgeçemediğini anlar ama Galileo kendisini, yaşadıklarını sorgulamaya devam eder : Bence bilimin tek amacı insanoğlunun yükünü hafifletmek, acılarını dindirmek olmalıdır. Eğer bilim adamları bencil efendilerine boyun eğer, yalnızca bilmiş olmak için bilgi biriktirmekle yetinirlerse, bilim sakatlanır, yeni bulunan makinalar da ancak insanlığın ezilmesine yeni yollar açmaya yarar. Belki zamanla bulunabilecek her şeyi bulursunuz. Ama bu yolda ilerledikçe insandan bir o kadar uzak düşmüş olursunuz. Aradaki uçurum zamanla öyle derinleşir ki bir gün bakarsınız, bilim adamlarını sevince boğan bir başarı, yeni bir buluş, öte yandan bütün dünyayı saran bir korku çığlığıyla karşılanır. ( sayfa 65) (Tam burada Hiroşimaya atılan bombaları düşünmenizi istiyorum) Son olarak metindeki Galileo'nun son sözleriyle bitiyorum incelemeyi Bilim adamı olarak eşsiz bir olanak geçmişti elime. Benim zamanımda gök bilim sokaklara dökülmüş, çarşıya pazara ulaşmıştı. Bu olağan üstü durum bir tek kişinin direnmesinin büyük yankıları olabilirdi... Üstelik, şimdi düşünüyorum da, Sarti gerçek bir tehlikeyle karşı karşıya kalmadım, ben, Birkaç yıl boyunca baştakiler kadar güçlüydüm. Ama. Efendilerin eline bıraktım tüm bilgimi. İster kullansınlar, ister kullanmasınlar, yada kötüye kullansınlar, kendi amaçları doğrultusunda dilediklerini yapsınlar diye. Bilime ihanet ettim ben. Keyifli okumalar dilerim. (Dilan)

Galilei’nin Yaşamı, Bertolt Brecht’in üzerinde en çok çalıştığı ve en çok değiştirdiği oyunudur. Yazar, yaşamının son on dokuz yılında bu oyun­la ilgilenmiş ve içinde bulunduğu koşullardaki önemli değişiklik­leri de oyuna yansıtmıştır. İlk yazımı, Hollanda’da sürgünde olduğu yıllarda 1938'de "Dünya Dönüyor" adıyla olmuştur. Dönemin politik özelliği olan faşizmdir. Amerika’da Brecht ve Laughton, 1944’ten, oyunun Haziran 1947’deki Hollywood versiyonuna kadar birlikte çalışarak, İngilizce çevirisini hazırlamışlardır. Bu çalışma sırasında, 6 Ağustos 1945’te Hiroşima’ya atılan ilk atom bombası, oyunun yorumunda önemli ölçüde değişikliklere sebep olmuştur. Bertolt Brecht, Berlin’e döndük­ten sonra, İngilizce versiyonu temel alarak, yeniden düzenlemiş ve de Galilei’nin Yaşamı adıyla ilk defa yayımlamıştır. (•Onur Özkan•)

Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu PDF indirme linki var mı?

Bertolt Brecht - Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu kitabı için internette en çok yapılan aramalardan birisi de Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan çoğu kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF'leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Bertolt Brecht Kimdir?

Bertolt Brecht, kısaca Bert Brecht. Asıl adı Eugen Berthold Friedrich Brecht (d.10 Şubat 1898 Augsburg - ö.14 Ağustos 1956 Berlin) 20. yüzyılın en etkili Alman şairi, oyun yazarı ve tiyatro yönetmeni olarak nitelendirilir. Eserleri uluslararası alanda da saygı ile kabul görmüş ve ödüllendirilmiştir. Daha önce Erwin Piscator tarafından adı konulan epik tiyatronun, diğer bir deyişle "Diyalektik Tiyatro"nun kurucusudur. Brecht kendisini (Walter Benjamin'e söylediği gibi) "komünist" olarak tanımlar.

Bertolt Brecht Kitapları - Eserleri

  • Üç Kuruşluk Roman
  • Seçme Şiirler
  • Cesaret Ana ve Çocukları
  • Halkın Ekmeği
  • Kafkas Tebeşir Dairesi
  • Bay Keuner'in Öyküleri
  • Sezuan'ın İyi İnsanı
  • Üç Kuruşluk Opera
  • Aşk Şiirleri
  • Yarının Büyüklerine Şiirler
  • Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu
  • Me-ti
  • Ya Hep Beraber Ya Da Hiçbirimiz
  • Aşk Hep Yeni Başlar
  • Saf Şiir Yoktur
  • Epik Tiyatro
  • Bütün Oyunları - 1
  • Bütün Şiirleri 2
  • Öğrenmenin Övgüsü
  • Tiyatro için Küçük Organon
  • Şvayk'ın Hitler'le Tarihi Karşılaşması
  • Bütün Oyunları - 7
  • Bütün Oyunları - 5
  • Bütün Oyunları - 2
  • Sofokles'in Antigone'si
  • Oyun Sanatı ve Dekor
  • Bütün Oyunları - 3
  • Mahagonny Kentinin Yükselişi ve Düşüşü
  • Faşizm Irkçılık Ayrımcılık Yazıları
  • Carrar Ana'nın Tüfekleri - Denize Giden Atlılar
  • Bütün Oyunları - 4
  • Sosyalizm İçin Yazılar
  • Turandot ve Aklayıcılar Kongresi
  • Bertolt Brecht'ten Öyküler
  • Faşizm Yazıları
  • Bütün Oyunları - 8
  • Bütün Oyunları - 6
  • Günlükler 2 (1941-1955)
  • Canavar
  • Julius Caesar
  • Anti-Faşist Şiir ve Faşizm
  • İki Mültecinin Konuşmaları
  • Brecht'in Güncesi
  • Günlükler I
  • Bütün Oyunları - 9
  • Bay Julius Caesar'ın İşleri
  • Makinaların Türküsü
  • Life of Galileo
  • Sanat Üzerine Yazılar
  • Sosyalist Gerçekçilik ve Toplum
  • Oyunculuk Sanatı ve Dekor
  • Bir Yolculuk Hikayesi
  • Ne Diye Ansınlar Adımı
  • 100 Gedichte
  • War Primer
  • Dostlara Mektuplar
  • Deneysel Tiyatro-İki Oyun
  • Bütün Oyunları 11
  • A Respectable Wedding and Other One Act Plays
  • Radyo Kuramı ve Sinema Üzerine
  • The Threepenny Opera
  • Karanlık Zamanlar
  • Bütün Oyunları - Cilt 10

Bertolt Brecht Alıntıları - Sözleri

  • Otuz beş yaşındayım , soyluluk unvanım yok ,taşınmaz malım yok ,ticaretle hiç mi hiç uğraşmadım ..hiç kimseyi sömürmedim . (Saf Şiir Yoktur)
  • Yoksulların cesarete ihtiyaçları vardır. Neden? Çünkü onlar partiyi baştan kaybetmiştir. Onların durumunda biri için sabah erken kalkmak bile cesaret ister. Ya da savaş zamanı saban sürmek kolay mıdır? Hatta çocuk yapmaları bile onların cesur olduğunu gösterir çünkü hiçbir umutları yoktur bu dünyadan. (Cesaret Ana ve Çocukları)
  • Bir insana yapılacak en büyük iyilik ona iyilik sunmak değil, onun iyilik dilenecek hale gelmesine fırsat vermemekti. (Ya Hep Beraber Ya Da Hiçbirimiz)
  • Ağlama hiç, çünkü dünya bu hali ile değmez gözlerinden akan yaşa. (Şvayk'ın Hitler'le Tarihi Karşılaşması)
  • Evet, bize deniyor ki bencil olmayın ve elinizde ne var ne yok paylaşın. İyi ama elimizde hiçbir şey yoksa ne olacak? (Cesaret Ana ve Çocukları)
  • Her yıl eylül ayında, okullar açılırken Kenar mahallelerin kadınları Kırtasiyecilerde sıra olurlar Ve defter kitap alırlar çocuklarına. Umutsuzca bulup çıkarırlar son kuruşlarını Eskimiş cüzdanlarından ve sızlanırlar Bilim ne kadar pahalı diye. Bilmezler oysa ne kadar kötüdür çocuklarına layık görülen bilim. (Yarının Büyüklerine Şiirler)
  • İnsanlar, başlarına gelen felaketlerde, kendileri dışında herkesi suçlarlar .. (Bertolt Brecht'ten Öyküler)
  • Heitler!Moskova ya ileri! (Şvayk'ın Hitler'le Tarihi Karşılaşması)
  • “Böyle gelmiş ama, böyle gitmez” (Galileo Galilei - Dostlar Tiyatrosu)
  • Düşünce şapka değildir ki her kafaya uydurulsun. (Bütün Oyunları - 1)
  • Sokakta yatarken evsiz barksızlar Nasıl olur da Adaletin sesi evlerden gelir? (Yarının Büyüklerine Şiirler)
  • Kimin konuştuğu,ne dediği pek önemli değil. Dil herkesin ortak malı ve insanların tek bir birlik haline gelmelerini engelleyen,bize ne kadar zararlı görünürse görünsün,dil farklılıkları değil,söz gücünün afaroz edilmesidir. Bir nesneyi görmenin,onu tanımlamanın bin yolu olduğunu,aşkı,kıvancı ve acıyı dile getirmenin bin yolu olduğunu,yaşam ağacının tek bir dalını bile kırmadan anlaşmanın bin yolu olduğunu biri söylemeye kalksa hemen ona deli derler. Dokunulmaz olduğunu bilmediği bir toplulukta yakınmaya ya da şakımaya kalkan kendi halindeki bir sesin söylediklerini ortaya koyan,yorumlayan,ona tercüme olan kim varsa delidir,yararsızdır,cehennemliktir. (Saf Şiir Yoktur)
  • “İnanç nerede bir asır boyunca oturduysa şimdi orada şüphe oturuyordur.” (Ya Hep Beraber Ya Da Hiçbirimiz)
  • Aş umduk, taş yedik. Mide zil, surat rezil. (Cesaret Ana ve Çocukları)
  • İKİNCİ AVUKAT Efendim, aşk nedir? İnsan niçin âşık olur? Biri bir insan bulur ve ona Âşık olur. Öteki ise âşık olmak ister ve Bunun için kendine bir insan arar. Böylece Biri sevgilisine âşıkken öteki Aşkı sever. İşte ben birine kader derken Ötekine şehvet derim. (Bütün Oyunları - 5)
  • Kader kıstırmış onu dört duvar Sözlerini bir duyan olur mu? Ölünce nerede diye sorarsanız Şaraplar içersiniz adına. Ama yaşarken boş bakarsınız Bir son verin artık acılarına (Bütün Oyunları - 2)
  • Yoksullar yurdundaki adam, öğren! Hapishanedeki adam, öğren! Mutfaktaki kadın, öğren! Babalık, öğren! Yönetimi kendi eline almak zorundasın. Yersiz yurtsuz avare, ara bul okulu! Soğuktan buz kesen, bilgi edin kendine! At pençeni kitaba, açlıktan ölen: Bir silahtır o. Yönetimi kendi eline almak zorundasın. (Öğrenmenin Övgüsü)
  • . iş köle olmamakta, yoksa çalışmak zor değil. . (Halkın Ekmeği)
  • Gözlüyorsan, bakıyorsan Kendini de suçluyorsan Vicdanın var derinde (Bütün Oyunları - 3)
  • Yelden korkma, Michel. Bu zavallı şeytanın zararı kendine. Bulutları sürükler durur, ama en çok da kendisi üşür. (Kafkas Tebeşir Dairesi)

Yorum Yaz