Fizik - Aristoteles Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Fizik kimin eseri? Fizik kitabının yazarı kimdir? Fizik konusu ve anafikri nedir? Fizik kitabı ne anlatıyor? Fizik kitabının yazarı Aristoteles kimdir? İşte Fizik kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi...

  • 03.03.2022 08:00
Fizik - Aristoteles Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Kitap Künyesi

Yazar: Aristoteles

Çevirmen: Saffet Babür

Yayın Evi: Yapı Kredi Yayınları

İSBN: 9789753636346

Sayfa Sayısı: 464

Fizik Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

"Madem doğa bir devinim, değişme ilkesi ve madem araştırmamız doğa üzerine; devinim ne, bunu gözden kaçırmamız gerekiyor, çünkü devinim bilinmediğinde doğa da bilinemez. Devinimin sürekli olan şeylerden olduğu düşünülüyor, ´sürekli´ kavramında ilk göze çarpan şey ise ´sonsuzluk´.. Ayrıca ´yer´den, ´boşluk´tan, ´zaman´dan bağımsız bir devinim olanaksız. İmdi şu açık: bunların herbirini tek tek ele alıp incelemek gerekiyor." Aristoteles´in Fizik´i, Yunanca aslıyla birlikte, ilk kez Türkçede. Saffet Babür´ün çevirisiyle.

Fizik Alıntıları - Sözleri

  • Ayrıca şu da anlamsız: her nesnenin başlangıcı var, zamanın yok; yine mutlak oluşun değil, nitelik değiştirmenin de bir başlangıcı yok; sanki bütünüyle durdurulmuş bir nitelik değiştirme olmazmış gibi.
  • İlkeler sonsuz sayıda da olamaz, çünkü bu durumda ‘var olan’ bilinecek bir şey olmayacak: nitekim her tek cinste tek karşıtlık var, oysa töz tek cins, bunun da sınırlı olanlardan olması beklenir.
  • Aslında her uyumlu’nun ‘uyumlu olmayan’dan, ‘uyumlu olmayan’ın da ‘uyumlu’dan oluşması zorunlu; yine yok olmada da ‘uyumlun'nun ‘uyumlu olmayan’ haline gelmesi zorunlu.
  • sanat doğanın tamamlayamadığı şeyleri tamamlar, kimini de taklit eder.
  • Kişi ruhunu dinginleştirmesi ve sağlamlaştırması sayesinde 'bilgili', 'aklıbaşında' olur.
  • "Hiçbir şey talihle olmaz, şans eseri ya da rastlantı ile oluştuğu söylenen her şeyin bir nedeni vardır."
  • Ama bu ‘varolanın' bir başka varolana ayrıldığı kavram açısından da açık: sözgelişi insan varolan bir şeyse, canlı da iki ayaklı da varolan bir şey olacak, bu zorunlu, çünkü böyle olmasa ilinek olarak yüklenmiş olacaklar; o zaman da hem insana hem de bir başka taşıyıcıya yüklenebilirler.
  • Zaman ve devinim sonsuzdur, düşünce de;..
  • Ayrıca şu da anlamsız: her nesnenin başlangıcı var, zamanın yok; yine mutlak oluşun değil, nitelik değiştirmenin de bir başlangıcı yok; sanki bütünüyle durdurulmuş bir nitelik değiştirme olmazmış gibi. Dahası, "bir" ise niçin devinimsiz olsun?
  • “Sonuç olmayınca başlangıç yoktur.”
  • 1 İlkeleri, nedenleri ya da temel öğeleri olan her araştırma alanında bilmek ve kavramak bunları anlamakla sözkonusu olduğuna göre (çünkü ilk ilkeleri, ilk nedenleri, temel öğeleri bildiğimizde her bir nesneyi bildiğimizi düşünürüz), şu açık: doğabiliminde de ilk olarak ilkeler üzerine belirleme yapmaya çalışmak gerekiyor. Yolumuz da elbette bizce daha bilinir, daha açık olanlardan, doğa açısından daha yalın, daha bilinir olanlara doğru. Nitekim bizce bilinir olanlarla mutlak anlamda bilinir olanlar aynı değil.
  • “Çünkü karşıtlar(diyalektik) birbirinin yok edicisidir.”

Fizik İncelemesi - Şahsi Yorumlar

fizik: Aristoteles Fizik adlı eserinde devinim, zaman, boşluk, sonsuzluk, değişme, mekan konularına değiniyor. Fizik, 8 kitaptan oluşuyor. Ayrıca sonunda 7. kitabın farklı bir versiyonu(texus alter) bulunuyor. Türkçesinin yanında orijinal metin de bulunuyor. Okuması biraz zorlayıcı dil bakımından; "Devindirenin, devindirildiği için devindirdiği devindirilenin devinimi ile devindirenin devinimi aynı anda olacaktır çünkü aynı anda devindiren devindirir, devindirilen de devinir devindirilir." gibi cümleler mevcut. Dolayısıyla anlayabilmek için oldukça konsantre olmak gerekiyor. Devinim konusu fazlaca yer alıyor kitaplarda. Devinimin ilk kaynağı nedir gibi sorular cevaplanmaya çalışıyor. Zaman konusunda ise an, geçmiş, gelecek ile çağının sorularına cevaplar aranıyor. Eser fizik konusuyla alakalı zaten şahit olduklarımıza yönelik zihnimizde sorular oluşturması açısından faydalı bir eser, ama bu kitabı okuması, 1200 sayfalık bir kitaptan daha zor. (Lemniscato)

Fizik Aristoteles, Sokrates sonrasında platon felsefe tarihi bu büyük isimlerin ardından gelecek bence onları gerçek usta yapan şey öğrencilerinin onları geçmesi ve onların mirasını ilerletmek için bir ömür harcamaları. 2000 yıl öncenin fiziği bugün ki fizik kavramı ile eşleşmezse de aslında bilimin evrimini görmek için çok önemli bunun için en iyi açıklamayı şöyle yapabiliriz. Bugün bir konu hakkında binlerce kitap okumuş olsanız da bir okula gitmeden ve o konu hakkında bir şeyler yazmadan aslında bildiklerinizi kimse ciddiye almaz hatta öyle bir duruma geldik ki fizikçiler bile fiziğin alt dallarında bilmek değil alanları dışına çıkmaktan ve konuşmaktan kaçınıyorlar. Ben bunu desteklemiyorum sebeplerini açıklamak gerekirse, bence özellikle fizik bilimi için yanlış yapmayan kişi doğruyu göremez. Ben yanlışın en iyi öğretmen olduğunu düşünüyorum sürekli aynı konular üzerinde duran kişinin yanlış sayısı azalacaktır. Doğru o konuyu çok iyi öğrenecektir, Bir konu hakkında fazla derine inmeye çalışmak bence bir insanı en çok körelten şeylerin arasında en üst sıralarda bunu neden söylediğimi anlayacaksınız. İnsanın kendine rahat bir yer oluşturması ve oluşturduğu yerden çıkmaması onun özellikle bilimlerde özgürlük alanlarını kısıtlamaya ve bilinmezlikten korkmaya iter. Bence aynı aristoteles gibi olmalıyız. Her konuda bir şeyler üretmeliyiz ama bunu yaparken atmasyon ben bunu biliyorum öyle demkten bahsetmiyorum. Bu kitabın ve özellikle felsefe diyaloglarında Sokratesin yaptığı şeyi yani düşünme eyleminin biçimini anlamaya odaklanmalı her konuda düşünmeliyiz yanlışımızda ısrarcı olmak yerine akılcı olmak gerçek mana da bizi daha ileri götürecek. Bİlim cesur insanların ışığında yükselir. Einstein'ın uçuk fikirleri bir çok kesim tarafından akıldan uzak bulunmuştu. Hawking birçok defa yanlış düşündüğü söylenmiş hatta kendi yanlışlarını bir kaç kez kendi bulmuştu.Biz cesur olmalıyız yanlış söylediklerimizi düzeltebiliriz ama susarsak tarihe sessiz harflerle yazılırız. İyi okumalar... -Furkan DOLGUN (İnsanca Akademi)

bana aristo'yu sevdiren kitap fiziktir. evet belki bir çok fikir artık çürütülmüş durumda ama dönemi içerisinde değerlendirildiğinde insanı etkilemekten ziyade büyülüyor. aristo'nun yüceliğini biraz olsun tatmak için okumanın elzem olduğu bir kitap olduğunu düşünüyorum. (koray)

Kitabın Yazarı Aristoteles Kimdir?

Aristoteles ya da kısaca Aristo (Yunanca: Ἀριστοτέλης Aristotelēs; Eski Yunanca /aristoˈtelɛːs/; Yeni Yunanca /ˌaris̩toˈteʎis̩/)

Antik Yunan filozof. Platon ile Batı düşüncesinin en önemli iki filozofundan biri sayılır. Fizik, gökbilim, ilk felsefe, zooloji, mantık, siyaset ve biyoloji gibi konularda pek çok eser vermiştir.

MÖ 384 veya 385'te, günümüzde Athos tepesi olarak adlandırılan tepenin yakınlarında ufak bir Makedonya kenti olan Stageira'da, Makedonya kralı II. Amyntas'ın (Philippos'un babası) hekimi olan Nikomakhos'un oğlu olarak dünyaya gelir. MÖ 367 veya 366 'da 17 yaşında Platon'un Atina'daki akademisine (Akademeia) girmesiyle Platon'un en parlak çömezlerinden biri olur. Tütör yahut yardımcı hoca olarak çalıştığı dönemde, okuma tutkusuyla tanınır; (Platon, belki de bir tür tenezzülle, ona "okuyucu" lâkabını takar) Daha sonraları Akademia'daki öğretime kendisi de katkıda bulunur: kimi zaman Platoncu savları rakip Isokratos okuluna karşı savunmak için geliştiren, hatta zaman zaman da Evdamos ya da Can üzerine (Peri tes Psykhes) yazılarında olduğu gibi, bu tezleri büyükseyen diyaloglar yazar. Gryllos yahut Retorik üzerine Aristoteles'in diyalog yazarlığı dönemine aittir.

Platon MÖ 347'de öldüğünde, Akademeia'nın başına ardılı olarak Spevsippos'u atamıştır. Antik Çağ'dan itibaren yaşamöyküsü yazarları -herhalde kötücüllüklerinden- Platon'un bu seçiminde Aristoteles'in Akademeia'yı terk etmesinin asıl nedenini görüyorlar. Aristoteles'in en azından Spevsippos'a karşı kalıcı bir garez duyduğunu biliyoruz. Aynı yıl, belki de ustasının teşvikiyle, Ksenokratos ve Theophrastos ile bugün Biga Yarımadası olarak anılan Troas bölgesindeki Assos kentine gönderilir. Orada Tiran Atarnevs'li Hermias'ın siyasî danışmanı ve dostu olur. Aynı esnada, özgünlüğünü daha o zamandan belli eden bir okul kurar. Bu okuldaki girişimleri arasında yaşambilim üzerine çalışmaları yer alır. 345-344 yıllarında, belki de Theophrastos'un daveti üzerine, komşu Lesbos (Midilli) adasının Doğu kıyısındaki Mytilene (Midilli) kentine varır. 343'te Pella'daki (Bugün Ayii Apostili) Kral Makedonyalı Philippos'un sarayına, oğlu İskender'in eğitimini üstlenmek üzere çağırılır. 341 yılında Perslerin eline düşen Hermias'ın feci sonunu Pella'da öğrenir, anısına bir ağıt düzer. Gerek Pella'da ikamet ettiği sekiz senelik dönem, gerek eğitmenlik vazifesinin içeriği hakkında neredeyse hiçbir şey bilmiyoruz. Philippos'un ölümüyle M.Ö. 335 İskender tahta oturur. Aristoteles Atina'ya dönüp Akademeia'ya rakip olarak Lykeion'u, ya da diğer adıyla Peripatos 'u (öğrencileriyle içinde dolaşarak tartıştıkları bir tür çevresi sütunlarla çevrili avlu ya da galeri) kurar. Lykeion'lulara verilen Peripatetikoi adı buradan geliyor. Burada on iki sene ders verir. M.Ö. 323'te Büyük İskender'in bir Asya seferi esnasında ölmesi üzerine Atina'da Makedon karşıtı bir tepki dalgası peydah olduğu vakit, aslında Makedonculuk zannı taşıyan Aristoteles'e karşı, dine saygısızlık davası açılması söz konusu olur. Bir ölümlüyü -Hermias'ı- anısına bir ilâhi yazarak ölümsüzleştirmekle itham edilir. Bunun üzerine Aristoteles, Sokrates'in yazgısını paylaşmak yerine Atina'yı terk etmeyi seçer: kendi deyişiyle, Atinalılar'a "felsefeye karşı ikinci bir suç işlemeleri" fırsatını tanımak istemez. Annesinin memleketi olan Eğriboz (Evboia) adasındaki Helke'ye Khalkis sığınır. Ertesi yıl M.Ö. 322'de, altmış üç yaşında hayatını kaybeder.

Aristoteles Kitapları - Eserleri

  • Poetika
  • Atinalıların Devleti
  • Nikomakhos'a Etik
  • Politika
  • Retorik
  • Metafizik

  • Organon 1 - Kategoryalar
  • Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek
  • Ruh Üzerine
  • Hayvanların Hareketleri Üzerine
  • Fizik
  • İkinci Çözümlemeler
  • Ekonomi

  • Organon 2 - Önerme
  • Organon 6 - Sofistçe Çürütmeler
  • Oluş ve Bozuluş
  • Magna Moralia
  • Eudemos'a Etik
  • Gökyüzü Üzerine
  • Organon 3 - Birinci Analitikler

  • Yorum Üzerine
  • Doğa Bilimleri Üzerine
  • Aristoteles Eğitim Üzerine
  • Felsefe Yapmaya Çağrı Protreptikos
  • Organon - Topikler
  • Theta
  • Felsefeye Çağrı

  • Protreptikos - Evren Üstüne
  • Problemeta Physica
  • Politics & Constituion of the Athens
  • Poetika

Aristoteles Alıntıları - Sözleri

  • Resimlere bakmaktan hoşlanırız; çünkü onlara bakarken öğrenebiliriz. (Poetika)
  • "...Gerçi kendi başına gökyüzü olmakla bu gökyüzü olmak birbirinden farklıdır." (Gökyüzü Üzerine)
  • Bütün nimetlere fazlasıyla doymuş olan sizler yüreğinizdeki taşkınlığı dizginleyerek kibrinize gem vurun. (Atinalıların Devleti)
  • eğer hakikati hakikat olduğu için ararsak ulaşırız. (Protreptikos - Evren Üstüne)
  • İlkin ismin ve fiilin, sonra inkar ve tasdikin, önerme ve sözün ne olduğunu ortaya koymak gerekir. Sesin çıkardığı sadalar ruh hallerinin işaretleridir. Yazılmış kelimeler sesin çıkardığı kelimelerin işaretleridir. Yazı her insanda (bir olmadığı gibi, konuşulan kelimeler de bir değildir; her ne kadar bu deyimlerin doğrudan doğruya işaretleri oldukları ruh halleri herkeste bir ise de; tıpkı bu hallerin, hayalleri oldukları şeylerin aynı oldukları gibi. (Organon 2 - Önerme)
  • Mutluluk nedir? Bilgili insanlar ve çoğunluk bu konuda aynı görüşte değil. Buna göre zenginlik ya da haz gibi şeyler mutluluktur. Bazen mutluluk duruma göre değişir, Örneğin hastayken sağlık fakirken zenginlik, bilgisizken bilmek ya da bizden daha iyi durumda olanlar mutlu olarak düşünürler. (Nikomakhos'a Etik)

  • Gerçekte, biz tartışmada iki şeyin aynı veya ayrı olduklarını ortaya koyabilirsek, aynı tarzda tarifler için de bol bol deliller bulmaya muktedir olacağız. Böylece nesnelerin özdeş olmadıklarını gösterdik mi, tarifi yok etmiş olacağız. Bununla beraber şimdi koyduğumuz kaide için karşılıklılık bulunmadığını kaydedelim. Çünkü tarifi teşkil etmek için iki nesnenin özdeşliğini ispat etmek yetmez, halbuki tarifi yok etmek için bu özdeşliğin bulunmadığını ispat etmek yeter. (Organon - Topikler)
  • Var olan bütün şeylerden bazıları hiçbir başka şey hakkında doğrulukla bütüncül olarak tasdik edilmeyecek bir tabiattadırlar (sözgelimi Kleon ve Kallias, başka deyişle ferdî olan ve duyulabilen); halbuki başka şeyler o şey hakkında tasdik edilebilirler (çünkü bu ferdî şeylerden her biri hem insandır, hem de hayvan); daha başka şeyler de başka şeyler hakkında tasdik edilirler, halbuki onlar hakkında, önce olan hiç bir şey tasdik edilmez; nihayet daha başkaları da daha başkaları, başkaları da onları kendileri hakkında tasdik edilirler, sözgelimi, insan, Kallias hakkında, hayvan da insan hakkında. (Organon 3 - Birinci Analitikler)
  • Zaman vardır, ama ancak devinim varsa, çünkü zaman yalnızca devinimin ölçüsüdür. (Gökyüzü Üzerine)
  • Birçok olayın olasılığa aykırı gerçekleşmesi olası bir şeydir. (Poetika)
  • Bize kötü olan şeyi yaptıran hazdır ve bizi doğru olandan uzak tutan acıdır. (Aristoteles Eğitim Üzerine)
  • "Eylemse, zamanı da imleyen, parçası ayrı olarak hiçbir şey imlemeyendir." (Yorum Üzerine)
  • "Her şeyi kendi anlayan iyidir, doğruyla ikna edilen de iyidir, hem kendi anlamayıp hem de başkasını dinlemeyen boş insandır."* (Nikomakhos'a Etik)

  • Söz edilebilir bence. Peki her birinin iyileri acaba onun uğruna yaptığımız şey mi? Yani hekimlikte iyilik sağlıkken, askerlikte başarı, mimarlıkta ev ya da başka şeyler; iyi için amaca göre farklı şeylerden söz edebilir miyiz ? (Nikomakhos'a Etik)
  • Bir kentte kadınların durumu iyi bir şekilde düzenlenmediyse, o kentin yarısı için iyi bir anayasa yok demektir. (Politika)
  • ... senin için küçük bir şey ama benim için büyük. (Eudemos'a Etik)
  • Hiçbir şey sevgiye alışkanlıkların olmasından daha çok Zarar veremez. (Ekonomi)
  • "...Zira kimilerinin dediğine göre, başkanın başkayla karışması imkânsızmış, çünkü karışmanın ardından var ve başkalaşmamış olmalarından ötürü, o an daha önce olduğundan daha karışmış değillermiş, hatta benzer durumdaymışlar, ikisinden biri bozulsaymış, bu karışmak olmazmış, biri var biri yok olurmuş, karışım ise benzer durumdaki şeylerin karışımıymış.İki şey birleştiğinde karışanların her biri bozulmuşsa, yine aynıymış, çünkü bütünüyle var olmayanlara 'karışanlar' denemezmiş. (Oluş ve Bozuluş)
  • Yaşlı bir adama şöyle bir göz verseler genç biri gibi görmeye başlar. Dolayısıyla yaşlılık, ruhun değil, ruhu olanın maruz kaldığı bir şey. Sarhoşlukta ve hastalıklarda olduğu gibi. İçeride başka bir şeyler bozulunca akletme ve temaşa etme de zayıflar, oysa kendisi hiçbir özelliğe ya da etkilenime sahip olmayan bir şeydir. (Ruh Üzerine)
  • Bilgelerin şu deyimi tanrısaldır: "Ruhun cezasını çekmesi gerekmektedir ve bizler ne olduğu bilinmez büyük suçların cezası içinde yaşamaktayız." (Felsefe Yapmaya Çağrı Protreptikos)

Yorum Yaz