diorex
ARTUKBEY

Etika - Baruch Spinoza Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Etika kimin eseri? Etika kitabının yazarı kimdir? Etika konusu ve anafikri nedir? Etika kitabı ne anlatıyor? Etika PDF indirme linki var mı? Etika kitabının yazarı Baruch Spinoza kimdir? İşte Etika kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi...

  • 16.07.2022 20:00
Etika - Baruch Spinoza Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Kitap Künyesi

Yazar: Baruch Spinoza

Çevirmen: Hilmi Ziya Ülken

Orijinal Adı: Ethica: Ordine Geometrico Demonstrata

Yayın Evi: Dost Kitabevi Yayınları

İSBN: 9789752981478

Sayfa Sayısı: 342

Etika Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Bu büyük eseri birkaç satırda özetleme iddiasından uzağız. Bununla birlikte, belirli noktalarını işaret için göstermemiz gerekir ki, Spinoza'nın açıklamasında tuttuğu sıraya rağmen, hakiki başlangıç noktası Descartes'tan ya da başka bir yazardan çıkarılmış bir cevher teorisi veya fikri değildir. (…) O kendi duygulanışlarının şuuruna sahiptir; nitekim, bir Bedeni olduğunu ve Beden hayatının hangi şartlarda sürüp gittiğini gözlem ile bilir. Fakat bu bir çeşit bilgi ise de, son derece eksik ve kederli bir bilgidir, kederlidir, çünkü eksiktir; şuur edinmek, gerçi insan için ıstırap çekmek değilse de, hiç değilse edilgin olmak, zor altında bulunmak, güdülmek, çoğu kere yük altında kalmaktır. Filozofun elinde, kurtulmak için nasıl bir araç vardır? Onun işi, hayatını bir araya getiren arazlardan, asıl kendi varlığını meydana getirmektir. (...)

-Hilmi Ziya Ülken-

(Tanıtım Bülteninden)

Etika Alıntıları - Sözleri

  • Bilgisini arttıran insan acısını da arttırır.
  • Her insan kendi karakterlerine bakıp kafasında Tanrı için değişik ibadet şekilleri geliştirdi; bu Tanrı her şeyden, herkesten çok onu sevsin ve bütün doğayı onun keyfi isteğine ve doymak bilmez hırsına uygun olarak yönetsin istedi. İşte bu önyargı sonradan batıl inanca dönüştü ve insan zihninin derinlerine kök saldı.
  • İnsanlar kendilerinin özgür olduğunu düşünürler, çünkü kendi seçimlerinin ve arzularının farkındadırlar, ama kendilerini bunları seçmeye ve arzulamaya sevk eden nedenlerden bihaberdirler; hatta öyle bihaberdirler ki, bu nedenleri rüyalarında dahi görseler inanmazlar.
  • Akıl doğası gereği şeyleri sonsuzluğun ışığı altında algılar. KANITLAMA: Akıl doğası gereği şeyleri olası olarak değil, zorunlu olarak görür (bir önceki önermeye göre) ve şeylerle ilgili bu zorunluluğu doğru bir şekilde algılar, yani olduğu gibi algılar.
  • Tanrı özgür iradesiyle etki etmez.
  • Keyfimizi karanlık ön yargılardan başka ne engelleyebilir?
  • İyileri görüyorum, ama kötülerin peşinden gidiyorum...
  • "Acı da iyi bir duygudur, çünkü incinen kısmın henüz çürümemiş olduğunu gösterir.."

Etika İncelemesi - Şahsi Yorumlar

insan , insan için tanrıdır !: Spinoza ‘nın “ Etika “ kitabı; insanın kendi özünü tanıması ve bilmesi ile, Tanrı’yı tanıma yolunda yaptığı meşakkatli yolculuktur. Etika kitabı, 5 bölümden oluşmaktadır. 1’inci bölümde: Tanrıyı tanıma konusunu irdelemektedir. Tanrı’nın; ezeli, ebedi, tamamlanmış, eksiksiz, mutlak akıl özelliklerinde olduğunu açıklamaktadır. Tanrı’nın insanı diğer canlılardan farklı olarak, kendi ruhundan ve aklından suret şeklinde yarattığını, insanın ruh ve aklı sonsuzluğu işaret ettiğini, insanın da diğer şeyler gibi doğanın bir parçası olduğunu, ruh ve aklından tanrı bilgisine ulaşabileceğini, yani insanların ruhu ile , Tanrı’nın mutlak şekilde varıldığını kanıtlamıştır. Tanrı vardır. Doğaya içkindir. Tanrı, insanlardan hiçbir şey beklemez. İnsanların yaşamlarına karışmaz. Çıkarcı bir tanrı değildir Spinoza ‘nın tanrısı. Semavi dinlerde olduğu gibi bir zorlama yoktur. Karşılıklı anlaşma ve çıkar ilişkisi kurulmaz. Sadece insan ruhunu ve aklını geliştirerek, Tanrı’nın bilgisine ulaşabilir, yükselebilir. İnsan ruhları birleşerek tanrıyı oluşturur. Yani tanrı insanın kendisidir, kendi ruhu ve aklıdır. Çünkü insan Tanrı’nın bir parçasıdır. Burada tanrı mekaniktir. Bu bölümde; Tanrı’nın varlığını ve nasıl olması gerektiğini tanımladık. 2’nci bölümde: ruhun tabiatı ve kökü incelenmiştir. Ruhun esas itibariyle kökü, tanrıdan gelir. Yaşaması, kendini tanıması, gelişmesi için bedene ihtiyacı vardır. Bedenle birdir ve ayrılmazlar. Ruh duygulanış olarak, sevgi, arzu ve keder şeklinde duygulanır. Tanrı uzamlı, düşünen ve de sonsuz bir varlıktır. Ruh, bedende neler varsa ona göre duygulanır. Ruh beyin gibidir. Çeşitli duygulanım yöntemleri vardır. Bu bölümde ayrıntısıyla anlatılmaktadır. Doğada ne varsa, ruh ve beden ona göre düşünür, yaşar, kendini korur. Tanrı kendisini, insana verdiği ruh ve akıl ile gösterir. 3’üncü bölümde: Duygulanışların kökü ve tabiatı üzerine irdelenmiştir. Ruh, beden ile duygulanır. Bedensiz ruh hiçbir şekilde yaşayamaz. Beden dış ve iç etkene göre duygulanır. Ruh ve beden; arzu, sevinç ve de keder şeklinde duygulanır. Arzu, bir şeyi istemek, onun için hayal kurmak, ruhun ve bedenin ihtiyaçlarını karşılamak için arzu duyar. Sevinç, ruhumuz ve bedenimizi yükseltir, hayata anlam katar. Keder ise, ruh ve bedenimizi olumsuz yönde etkiler. 4’üncü bölümde: İnsanın köleliği veya duygulanışların kuvvetleri konusunu incelemiştir. İnsanın, kölelikten kurtulması için, ruh ve beden duygulanış olarak aklın düsturuna ve tabiatın düzenine göre yaşarsa, ancak o zaman kölelikten kurtulabilir, kendini tanıyabilir ve de kendini gerçekleştirebilir. Ancak insanlar her zaman esaret altında yaşamıştır. Çünkü aklını kullanan ve tabiata göre yaşayan çok az insan vardır der Spinoza. 5’inci bölümde ise: Zihin gücü ve insanın hürlüğünü incelemiştir. Spinoza, ruhun gücünü veya aklı tetkik ederek, aklı ruhun gücü ile aynı saymamış, fakat asıl ruhla aynı sayılmıştır. Bireyi ruh ve beden ile bir bütün olarak, ruhu bedenden ayırmayarak descaretes ‘çılardan ayrılır. Stoacılara göre, insan iradesini, mutlakiyetini ön planda tutar. Ruh gücünü; hür ve akıllı bir varlık olarak artırır. İnsan tikel bir varlık olsa da, ruhu Tanrı’nın bir parçası olduğu için asla yok olmaz. Etika sonuç olarak; doğada hiçbir yaptırım gücü kabul edilemez. Çünkü bizi en yüksek ahlaklılığa çıkarmak için, gerçekten bizim olan feda edilecek hiçbir şeyimiz yoktur. Hele ki, tabiatımızın gelişmesine engel olan bir kanuna boyun eğme hiç de kabul edilemez. Hürriyet kazanılır, satın alınmaz. Ezeli hayata sahip olmak için İsa, Allah’ın oğludur, diye inanmak lazımdır diyordu Saint Paul. Spinoza diyor ki, biz tanrıyız. İşte böyle bitiyor kitap. Semavi dinlerden, çok büyük farkını görüyorsunuz Spinoza ‘cılıkta . Çünkü panteizm ‘de çıkar yok. Ruhun gelişmişliği ve aklın düsturuna göre yaşamak var. Tanrı ile anlaşma yok. İncelemeyi yaparken çok zorlandım, çok! Olsun. Bilgi ve düşünce için ter akıtmak çok önemli. Ruh ve aklımı geliştirmeliyim. Kitap çok zor. Çok okumanız ve düşünmeniz gerekir. Şiddetle siz değerli okurlara ( tanrılara ) tavsiye ediyorum. Sevgi ve saygılarımla. (Faruk)

Ethica'yı okumak isteyenlere bu çeviridense, Kabalcı Yayınları'ndan çıkan Çiğdem Dürüşken'e ait olan çeviriyi tavsiye ederim, çünkü eserin ana dili olan Latince'den direk çeviridir. Hilmi Ziya Ülken'in bu çevirisi ise Fransızca kaynaktandır. Ayrıca Ethica'yı okumadan önce Spinoza'yı tanımanızı şiddetle tavsiye ederim. (Ebru Özalp)

Beş ana bölümden oluşan müthiş bir Spinoza eseri. Kropotkin ve Spinoza lafı hiç eğip bükmeden, başladığı paragrafın başında ne diyorsa sonunda da dediğini çok sağlam bir şekilde bağlamaları çok hoşuma gidiyor. Bir şey söylüyor ama onu da temellendirerek, kanıtlayarak ve daha önemlisi düşündürerek söylüyorlar. Okuyanı ya sorgulayarak muhalif olur yazara ya da sorgulayarak yazarı benimsemeye başlar. Ancak sorgulayarak... İşte bütün mesele burada. Spinoza'nın zaten hemfikir olunsun diye yazmadığı alenen ortada olduğu için insanı düşünmeye sevk eden felsefi eserlere bayılıyorum. Laf aramızda haz duyuyorum. İçeriğine derinlemesine girip çok şey yazmak isterim ama okumayanlar vardır. Merak uyandırması açısından ana başlıkları şöyle bir sıralayayım ilgisini çeken alıp okusun. - Tanrı hakkında - Ruhun tabiatı ve kökü üzerine - Duygulanışların kökü ve tabiatı üzerine - İnsanın köleliği üzerine - Zihin gücü ve insan hörgücü üzerine (Uğur De Molinari)

Etika PDF indirme linki var mı?

Baruch Spinoza - Etika kitabı için internette en çok yapılan aramalardan birisi de Etika PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan çoğu kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF'leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Baruch Spinoza Kimdir?

Baruch Spinoza (d. 24 Kasım 1632, Amsterdam – ö. 21 Şubat 1677, Lahey), Benedictus de Spinoza veya Bento d'Espiñoza olarak da bilinmektedir. René Descartes ve Gottfried Leibniz ile birlikte 17. yüzyıl felsefesinin en önde gelen rasyonalistlerinden biri olarak kabul edilmektedir. Zamanında anlaşılmayan pek çok filozof gibi Spinoza da yanlış anlaşılmanın ve doğru anlaşılmamanın muhatabı olmuş, tuhaf bir çelişkiyle hem en büyük din düşmanlarından biri sayılmış, hem de eserinin temel kaynağının Tanrı sevgisi olduğu söylenmiştir. Bunlarla birlikte Spinoza'nın tam bir bilge yaşamı yaşadığı belirtilebilir. En büyük eseri Ethica adlı kitaptır.

Baruch Spinoza Kitapları - Eserleri

  • Etika
  • Teolojik - Politik İnceleme
  • Aklın Islahı Üzerine Bir İnceleme
  • Politik İnceleme
  • Anlama Yetisinin Düzeltilmesi Üzerine İnceleme
  • Yaşamak Dediğimiz Şey
  • Kötülük Mektupları
  • Descartes Felsefesinin İlkeleri ve Metafizik Düşünceler
  • Kısa İnceleme
  • Mektuplar
  • Siyaset İncelemesi
  • Tanrıbilimsel Politik İnceleme
  • Törebilim
  • Söylem İnceleme Monadoloji
  • Tanrı'ya Dair
  • Duyguların Kökeni ve Doğası Üzerine
  • Törebilim - 2
  • Duyguların Gücü
  • Törebilim - 3

Baruch Spinoza Alıntıları - Sözleri

  • ..sağlam bir gerekçeye dayanmaksızın bir hakikati benimsemek, anlama yetimizde bir kusur olduğunu gösterir... (Kötülük Mektupları)
  • 7. Bunlardan birincisi doğru olduğunu açıkça bilmediğim hiçbir- şeyi doğru olarak kabul etmemekti: başka bir deyişle, iveğenlik- ten ve önyargıdan dikkatle kaçınmak, ve anlığıma kuşku duymak için hiçbir fırsat bulamayacağım denli açık ve seçik olarak sunul- mayan hiçbirşey üzerine yargıda bulunmamaktı . • 8. ikincisi araştırdığım güçlüklerin her birini olabildiği denli, ve en iyi yolda çözülebilmesi için gerekli olduğu denli çok sayıda par- çaya bölmekti . • • 9. Uçüncüsü düşüncelerimi bir düzene göre yönetmekti, öyle bir yolda ki, en yalın ve anlaması en kolay nesnelerle başlayarak adım adım ya da derece derece en bileşik olanın bilgisine ulaşılacak, ve bunu yaparken birbirlerini doğallıkla izlemeyenler arasında bile bir düzen varsayılacaktı. 10. Ve sonuncusu bana tüm durumlarda hiçbirşeyi atlamadığım inancasını verecek denli tam bir sıralama ve o denli genel bir göz- den geçirme yapmaktı. (Söylem İnceleme Monadoloji)
  • Kesin olmayan öncüllerden, kesin bir sonuç çıkarılmaz... (Descartes Felsefesinin İlkeleri ve Metafizik Düşünceler)
  • Eğer biri darağacında, masasında otururken olduğundan daha rahat yaşadığını görüp de kendini asmamışsa budalalık etmiştir. Ve erdemi gözetmektense suç işleyerek daha yetkin ve daha iyi bir hayat, yani daha yetkin bir öz elde edebileceğini açıkça gören birinin suç işlememesi budalalık olurdu. Çünkü böylesine sapkın bir insan doğası için suç erdem olacaktır. (Kötülük Mektupları)
  • Düşünüyorum; Kuşku duyuyorum, anlıyorum, olumluyorum, yadsıyorum, istiyorum, istemiyorum, imgeliyorum ve duyumsuyorum. (Descartes Felsefesinin İlkeleri ve Metafizik Düşünceler)
  • Her insan kendi karakterlerine bakıp kafasında Tanrı için değişik ibadet şekilleri geliştirdi; bu Tanrı her şeyden, herkesten çok onu sevsin ve bütün doğayı onun keyfi isteğine ve doymak bilmez hırsına uygun olarak yönetsin istedi. İşte bu önyargı sonradan batıl inanca dönüştü ve insan zihninin derinlerine kök saldı. (Etika)
  • İnsan her zaman tutkularının kurbanıdır, doğanın genel düzenini izler ve ona itaat eder ve nesnelerin doğasının gerektirdiği kadar ona uyum sağlar. (Duyguların Gücü)
  • Keyfimizi karanlık ön yargılardan başka ne engelleyebilir? (Etika)
  • İnsanları akıllı varlıklardan vahşilere dönüştüren, her insanı kişisel yargısına özgürce başvurmaktan ve doğruyu yanlıştan ayırdetmekten alıkoyan, anlama yeteneğinin ışığını bütünüyle söndürmek için kasıtlı olarak icadedilmişe benzeyen önyargı­lar ... (Teolojik - Politik İnceleme)
  • Hiçbir şey bil­mediklerini söylerler ama hiçbir şey bilmiyor oldukları gerçeğinden dahi bihaberdirler. (Anlama Yetisinin Düzeltilmesi Üzerine İnceleme)
  • ...en bağımsız insanlar, akılları üstün gelenler ve de aklın kılavuzluğunda yaşayanlardır. Böylece bir insanı aklın kılavuzluğunda yaşadığı ölçüde özgür olarak adlandırıyorum... (Politik İnceleme)
  • Eğer insanların akılları dilleri kadar kolay denetlenebilseydi her kral güven içinde tahtında otururdu. (Tanrıbilimsel Politik İnceleme)
  • Tanrı'nın varlığından ve sonuçta başka her şeyin varlığından kuşku duyduğumuz sürece açık seçik bir Tanrı görüşümüz yoktur, sadece karışık bir görüşümüz vardır. (Tanrıbilimsel Politik İnceleme)
  • Herkes kendisinin her şeyi bildiğini zanneder ve her şeyi kendi isteğine göre biçimlendirmeyi ister, bir şeyin adil ya da adaletsiz, yasal ya da yasadışı olduğuna ona kâr ya da zarar getirmesi doğrultusunda karar verir. (Tanrıbilimsel Politik İnceleme)
  • 1. VE SoN OLARAK, içinde yaşadığımız evi yeniden yapmaya başlamadan önce, kendimize yeniden-yapım süresi boyunca içinde rahatça kalabileceğimiz bir başkasını sağlamadıkça onu yıkmak, gereçler ve bir mimar bulmak ya da kendimiz mimar olarak davranıp dikkatle tasannın bir çizimini yapmak yeterli olmadığı için çünkü us beni yargılarımda kararsız olmaya zorlarken eylemlerimde öyle kalmamam, ve yaşanumı elimden geldiğince mutlu olarak sürdürmeyi gözardı etmemem gerekir , kendim için şimdilik olsa olsa üç ya da dört düzgü içeren bir ahlak dizgesi oluşturdum, ve şimdi size bunları bildirmek istiyorum. (Söylem İnceleme Monadoloji)
  • Kendi hoşlandığımız ve hoşlanmadığımız şeylerin evrensel bir onayla karşılanması gerektiğini ortaya çıkarma çabası gerçekten hırstır. (Duyguların Kökeni ve Doğası Üzerine)
  • Muhtemel olan hiçbir şeyi doğru kabul etmemeye özen göstermeliyiz. çünkü bir yanlış kabul edildiği vakit, sonsuz yanlışlar da onu izleyecektir. (Yaşamak Dediğimiz Şey)
  • Sahih aklın ön planda olmadığı bir yerde, kimse sırf kulaktan dolma bilgiyle bilinç sahibi olmaz. (Aklın Islahı Üzerine Bir İnceleme)
  • ...insan durdukça kötülükler de duracaktır. (Siyaset İncelemesi)
  • Kolayca hayal edilebilen şeyler bizi daha çok memnun ettiğinden, insanlar düzeni karmaşaya tercih ederler. (Tanrı'ya Dair)

Yorum Yaz