dedas
Turkcella

Anabasis - Ksenophon Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Anabasis kimin eseri? Anabasis kitabının yazarı kimdir? Anabasis konusu ve anafikri nedir? Anabasis kitabı ne anlatıyor? Anabasis PDF indirme linki var mı? Anabasis kitabının yazarı Ksenophon kimdir? İşte Anabasis kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi...

  • 01.08.2022 16:00
Anabasis - Ksenophon Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Kitap Künyesi

Yazar: Ksenophon

Çevirmen: Ari Çokona

Orijinal Adı: Ἀνάβασις

Yayın Evi: İş Bankası Kültür Yayınları

İSBN: 9786053325505

Sayfa Sayısı: 272

Anabasis Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Ksenophon (MÖ yaklaşık 432 - MÖ 355): Atinalı yazar, tarihçi, komutan. Peloponnesos Savaşı'nda kentinin yenilgisini demokrasiden kaynaklanan disiplin eksikliğine bağlayarak demokratik yönetime karşı tavır aldı. MÖ 394'teki Koroneia Savaşı'nda Sparta saflarında Atinalılara karşı savaştı. Bunun üzerine ihanetle suçlanarak sürgün edildi ve bütün mal varlığına el kondu. Sokrates'in öğrencisi olan Ksenophon ilk eserini haksız ölümü üzerine hocasını savunmak için yazmıştır. Devlet adamlığı konusundaki Kyros'un Eğitimi ve Tiranlık Hakkında, Spartalılara ilişkin Hellenika ve Lakedaimonların Devleti, ev idaresine dair İktisat Üzerine yazarın başlıca kitapları arasında yer alır. En tanınmış eseri Anabasis - On Binler'in Dönüşü, Pers prensi Kyros'un iktidarı ele geçirmek için ağabeyi II. Artakserkes'e karşı açtığı sefere katılan Yunanlı askerlerin savaş ve yurda dönüş macerasını anlatır. Ksenophon'un anı ve deneyimlerini aktardığı Anabasis, çoğu Anadolu'da geçen büyük bir askerî seferin güncesidir.

(Tanıtım Bülteninden)

Anabasis Alıntıları - Sözleri

  • Ben hiçbir servetin ahlaktan, adaletten ve cömertlikten üstün olduğuna inanmıyorum.
  • "Ben [...] hiçbir servetin ahlaktan, adaletten ve cömertlikten üstün olduğuna inanmıyorum."
  • "Yalnız şuna şaşıyorum! İçinizden birini üzdüğüm zaman bunu unutmuyor ve dile getiriyorsunuz. Ama birilerini soğuktan koruduğumu, düşmanların elinden kurtardığımı, yoksul düştüklerinde ya da hastalandıklarında ihtiyaçlarını karşılamaya yardımcı olduğumu nedense kimse hatırlamıyor. Aynı şekilde görevlerini iyi yapan askerleri övdüğümü, kahramanlık gösterenleri elimden geldiğince onurlandırdığımı da hatırlamıyorsunuz. Ama bana sorarsanız, kötülüklerden çok iyilikleri hatırlamak daha güzel, daha adil, daha kutsal ve daha hoş bir davranıştır."
  • "Elbette bir gün hepimiz öleceğiz." dedi. Ama günün birinde öleceğiz diye diri diri gömülmemiz mi gerekir?
  • "Dostlar arasında aldatan aldatılandan daha çok utanmalı..."
  • Gidiş ve dönüşte katedilen bütün mesafe iki yüz on beş günde bin yüz elli fersah ya da otuz dört bin iki yüz elli beş stadiondu. Gidiş ve dönüş bir yıl üç ay sürdü.

Anabasis İncelemesi - Şahsi Yorumlar

Çok güzel mini dizi olur bu eserden diye düşünmeden edemedim. Şöyle tadı damağımızda kalır o derece. Anadolu topraklarında kimlerin kimlerin yaşadığından tutun, dönemin inançları, seferin zorlukları, komutansız kalan ve geri dönüş yolunu bilmeyen bir ordunun, geçtiği her yerde savaştan izler bırakarak ve yöre halkını yağmalayarak yollarına devam etmesini Ksenophon'dan dinliyoruz. Ordunun yanında kahin taşıması, kurban kesmesi ve kehanetle yollarına devam etmeleri peki? Her yönden mistik, çok heyecan verici ve zorlu, tam bir yol hikayesi. Çok sevdim. Öyle hızla okudum ki on binlerle bende yuvama dönmüş kadar oldum, ohh be. "Gidiş ve dönüşte katedilen bütün mesafe iki yüz on beş günde bin yüz elli fersah ya da otuz dört bin iki yüz elli beş stadiondu. Gidiş ve dönüş bir yıl üç ay sürdü." (ilknur)

Bir ordunun yönetilmesi için gerekli olan detay ve ordunun vicdanının hür olmasının nelere bağlı olduğunu gayet iyi belirtmiş. Vicdanlarını bir komutana bağlı bırakmak ve komutanın vicdanınını neye bağlı kıldığı... (Çekdar Yaman)

Yazarın kendisinden üçüncü tekil şahıs olarak bahsettiği bir savaş güncesi bu, aynı zamanda da bir seyahatname. Abisine karşı ayaklanan Kyros'un topladığı orduya gözlemci olarak katılan Ksenophon'un savaş dönüşü komutanlık yapmak zorunda kalışını, topraklarından geçmek zorunda kaldıkları halklar ile yaşadıkları savaşları, anlaşmaları, doğa koşullarını, askerî ve sivil ilişkileri anlatan muhteşem bir kitap. Çok sevdim. Odysseus'un Ithaka'ya dönüşü ile Yüzüklerin Efendisi'nde Hüküm Dağı'na olan yolculuğu anımsattı bana. Savaş sanatına, mitolojiye, askerî tarihe ilgi duyan herkesin okumasını tavsiye ederim. =) (G. İlke)

Anabasis PDF indirme linki var mı?

Ksenophon - Anabasis kitabı için internette en çok yapılan aramalardan birisi de Anabasis PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan çoğu kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF'leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Ksenophon Kimdir?

Ksenofon (Yunanca Ξενοφῶν), MÖ 430 civarında doğdu - MÖ 355'ten sonra öldü, Yunan filozof, yazar, tarihçi ve asker, Sokrates'in öğrencisi.

Ksenofon, uzun yıllar Anadolu'yu işgal eden Pers ordularında bulunmuş çoğunlukla İranlıların askeri eğitim ve öğretim düzenleriyle ilgili görüşlerini yazmıştır.

Bunlarla birlikte Pers ordularının tüm sefer kayıtlarını tutmuştur.

Anabasis adlı eseri ilk aşamalarda alan rehberi olarak Büyük İskender tarafından İran seferlerinde en önemli kaynak olarak kullanılmıştır.

Ksenophon Kitapları - Eserleri

  • Anabasis
  • İktisat Üzerine
  • Kyros’un Eğitimi
  • Şölen
  • Sokrates'ten Anılar
  • Yunan Tarihi
  • Spartalıların Devleti Atinalıların Devleti
  • Şölen ve Sokrates'in Savunması
  • Hellenika
  • Conversations of Socrates
  • Avcılık Sanatı
  • At Biniciliği Üzerine
  • Çağımın Bir Tarihçesi
  • Fragmanlar

Ksenophon Alıntıları - Sözleri

  • "Bir şey onu kullanmasını bilen için değerliyken, onu kullanmasını bilmeyen için değersizdir." (İktisat Üzerine)
  • Gidiş ve dönüşte katedilen bütün mesafe iki yüz on beş günde bin yüz elli fersah ya da otuz dört bin iki yüz elli beş stadiondu. Gidiş ve dönüş bir yıl üç ay sürdü. (Anabasis)
  • “…bir insan, sevgi duyduğu birisi tarafından izlendiğinde kendisini daha iyi yapmak için uğraşır...” (Avcılık Sanatı)
  • "Özgürlüğümüz için en az silah zoruyla bizi köleleştirmeye çalışanlarla savaştığımız kadar tutkularımızla da savaşmalıyız." (İktisat Üzerine)
  • Nasıl ki iyi ahlaklı insanlar arkadaşlarını kendileri gibi olmaya yönlendiriyorsa kötü niyetliler de arkadaşlarını aynı şekilde düşünmeye iter. (Kyros’un Eğitimi)
  • O kişinin, çocuğa zorla saldırmayıp, yapacağını, çocuğu yoldan çıkararak gönül rızasıyla yapmış olması, onu daha da tiksinilecek biri saymayı gerektirir; çünkü, zorba, özündeki kötülüğü açığa vurur, oysa yoldan çıkarıcı, kurbanın iç dünyasını çürütür. (Şölen)
  • “… sana yemin ederim ki bütün insanlar doğaları gereği kendilerine kâr getirecek şeyleri severler.” (İktisat Üzerine)
  • Kritoboulos bir gün yürüyüp Kleinias'a sokuldu ve onu öptü. Ne var ki, öpme, kişinin içine sevda tutkunluğu ateşini en tehlikeli biçimde düşürür, kişide doyum sağlamaz ve her çeşit tatlı umudu yaratıp beklemekten başka hiçbir işe yaramaz. Bu yüzden, dirlik düzeni ve kamu ahlâkını korumak için, genç çocukların öpüşmesini kesinlikle yasaklamak gerektiğini savunuyorum. (Şölen)
  • Bana öyle görünür ki, sevdiğinin yalnız dış güzelliğinden yararlanan kişi, bir tarlanın ürün kiracısı gibidir: Yararlandığını daha değerli duruma getirmeyi umursamaz; tersine, yalnız ondan olabildiğince yarar sağlamaya bakar. Ama, gönülden gönüle sevgi besleyen kişinin durumu başkadır; o tarlanın sahibi gibidir, sevdiğine daha bir değer kazandırmak için elinden geleni yapar. (Şölen)
  • Fiziksel gücüyle değil, iradesiyle büyük işler başaranlar gerçekten büyüktürler. (İktisat Üzerine)
  • Eğer bir gurup yarışmalarda diğer guruplardan daha başarılı olduysa tebrik edilenler o guruba mensup olanlar değil o gurubu eğitenler olur. (Kyros’un Eğitimi)
  • Çocuk yaptığı her şeyi akşamları öğretmenine anlatmak zorundaydı. (Kyros’un Eğitimi)
  • “Acaba soru sormak bir eğitim yöntemi midir İskhomakhos? Çünkü sorduğun bu sorular sayesinde öğrendiğimi fark ettim.” (İktisat Üzerine)
  • Sokrates: - Doğru, bunu kabullenmesi gerekir. Gerçekten, gelecek bilicilerin durumu da böyledir; Gelecekte ne olacağını başka insanlara bildirirler de, kendi başlarına gelecek olanı bilemezler. (Şölen)
  • “Doğruyu söylemek gerekirse, hayatta kalmak için korkaklığa değil, cesarete ihtiyaç vardır.” (Spartalıların Devleti Atinalıların Devleti)
  • Bu yapıtta zaman zaman, hatta pek çok zaman, erkekler arası eşcinsel sevgiye eğilimin dile getirilip söyleşi konusu olarak işlenmesi, yapıtın değerini yahut yapıtta anlatılan insanların (sokrates'le, yakın çevresinin) değerini azaltmaz. Bu insanları kendi ölçülerimiz ve kurallarımızla yargılamaya hakkımız yoktur. Onların ise kendilerinden 2400 yıl sonra yaşayacak olan bizlerin kural ve ölçülerine neler olacağını kestirip, kendi toplumlarına değil bizim toplumumuza uymaları, bizim yadırgamayacağımız biçimde davranmaları, düşünmeleri, konuşmaları zaten beklenemezdi. (Şölen)
  • Antisthenes : - Ne ? sokrates, bu mesleği bana da mı bulaştırdığını söylüyorsun? - Evet, öyle diyorum; Çünkü seni çöp çatanlığa pek yakın bir meslekte adamakıllı usta görüyorum. - Hangi meslekmiş o? - Erkekle erkeği buluşturma mesleği (Şölen)
  • “Sparta erdemli olmayı bir devlet meselesi hâline getirmiştir.” (Spartalıların Devleti Atinalıların Devleti)
  • "Dostlar arasında aldatan aldatılandan daha çok utanmalı..." (Anabasis)
  • "Ben [...] hiçbir servetin ahlaktan, adaletten ve cömertlikten üstün olduğuna inanmıyorum." (Anabasis)

Yorum Yaz