“Bedenimde Bir Yer” temalı sergiye ilgi büyük oldu

GÜNDEM

Mardinli sanatçı İbrahim Ayhan’ın ‘Dak’ ile ilgili açtığı “Bedenimde Bir Yer” temalı kişisel sergisi ilgi ve beğeni toplarken sanatçı Ayhan, Mardinlileri ve sanatseverleri 20 Haziran’a kadar açık olacak sergiye davet etti.

 

Mersin güzel sanatlar resim mezunu olan ve Grafik tasarımcı olarak çalışan İbrahim Ayhan, 3 senedir devam eden ve 5 işten oluşan eserlerini Mardin Bienali sanat çalışmaları kapsamında sergiledi. “Bedenimde Bir Yer” adını verdiği sergisi 4 işten birde yerleştirme ile birlikte 5 işten oluşuyor.

Grafik tasarımcısı İbrahim Ayhan’ın Mardin merkezinde Şar Mahallesi vali Adıl 229 SK no 1 Artuklu adresinde açtığı “Bedenimde Bir Yer” serginin 20 Haziran tarihine kadar açık olacağı ve gezilebileceği belirtildi.

 

Bedenimde Bir Yer temalı kişisel sergisi ve çalışmaları ile ilgili açıklamalarda bulunan Grafik tasarımcısı İbrahim Ayhan şu ifadelere yer verdi;

 

Bedenimde Bir Yer

Beden; biyolojik bir kavram olmanın ötesinde sosyal ve kültürel olarak inşa edilen bir alandır. Öyle ki beden üzerinden çağın ve toplumsal kültürün görünümlerini bir metin gibi okumak mümkündür. Bu metinler karmaşık toplumsal ilişkilerin yapısını yansıtan anlamları bünyesinde barındırır.

Her çağda bireyler kendilerini ifade etmek, varoluşlarını diğerlerine açmak, aidiyet pekiştirmek, uyum ya da direnç göstermek, kimlik oluşturmak ve bireyselliklerini vurgulamak için beden üzerinden bir mesaj iletme yoluna başvurmuştur.

Sosyal bir varlık olan insan, ilk iletişimini de bedeni üzerinden gerçekleştirir. Beden, toplumsal yaşayış biçimlerinin bir aynası olduğu gibi kişinin bedenine yaptığı müdahaleyle, bir başkaldırı aracına da dönüşebilir. Kişinin kendisine hükmedebileceği en özgür alan olan beden, kişinin başka bireylere, topluma ve hatta sisteme iletmek istediklerini aktarmaya da aracı olur.

Deq sanatı, Güneydoğu kadınlarının yüz yıllardır vücutlarının çeşitli yerlerine yaptığı ve canlarını çok yakmasına rağmen güzelliği, bereketi, asaleti ve umudu temsil ettiğine inanılan ve kökleri çok eskilere dayanan bir dövme geleneğidir. Gaz lambası isi ile anne sütünün karıştırılmasıyla elde edilen özel bir karışımın iğne yardımıyla ömür boyu çıkmayacak bir biçimde derinin alt yüzeyine desenler nakşedilmesiyle gerçekleştirilir.

Bölge insanının zengin kültür mirasının simgesi olarak görülebilen deq motifleri, geçmişten günümüze toplumun sosyal yaşamına ilişkin önemli bilgiler sunan, kuşaktan kuşağa aktarılan, bireylere ve topluma kimlik ve devamlılık kazandıran somut olmayan kültür mirası çerçevesinde değerlendirilebilir. Deq motifleri ve taşıdıkları anlamlar, bölgede tarih boyunca yaşamış uygarlıkların inançlarından da izler taşır.

Bedene işlenmiş bu motifler soyut anlamlar taşır ve çoğu zaman bir mesaj sistemini veya bir kimliği temsil eder. Zaman zaman soyluluğu, erdemliliği veya bir aidiyeti temsil eden deqlar, genelde güzel görünmek, erkeklerin beğenisini kazanmak, evliliğe hazır olmak, şans getirmek, çocuk doğurmak, nazardan korunmak, hasta olmamak ve uzun ömürlü olmak vb. amaçlar için yapılırlar.

Deqlara ilk bakıldığında size hiçbir şey anlam ifade etmeyebilirler. Nasıl ki bir sanat eseri karşısında dururken onu anlama ihtiyacı duyulursa Deqlar da o gözle görülmek ister. İnceledikçe iç dünyanın dışa yansıdığını fark edersiniz. Deri bu anlamda iç ve dış dünya arasındaki sınırdır. Deqlar diğer insanlara yazılmış duygu dolu mektuplar gibidir, insanlara bir şeyler anlatmak isterler.

Eserlerinde yaşadığı coğrafyanın kültürel derinliklerini irdeleyen İbrahim Ayhan, Mardin’de özellikle bedene sızan bir hafızanın izlerinin peşine düşmüş bir sanatçıdır. Bedene nakledilen tarihi sırları aralayarak, bedenlerdeki asırlık imgelerin anlamını günümüze taşımaya çalışır. Kadınların ruhlarından bedenlerine nakşedilmiş sırları ile beraber tenden tene akıp yüzyıllardır yakılan ağıtları tek tek bize hatırlatır.

Mardin Deqları henüz loğusa dönemindeki, kız çocuğu doğurmuş bir annenin sütü, is ve hayvan ödünden elde edilen mat bir boya ile iğne yardımıyla yaralar açılarak işleniyor. Kullanılan tekniklerle bu mat boya monokrom desenleri rengarenk fonlara yerleştirerek, günümüze taşıyor. İbrahim Ayhan’ın çalışmaları, bu dövmeleri izleyicinin deneyimlemesini sağlayıp, ziyaretçiler aracılığıyla bu sergiyi galeri mekanının dışına, Mardin sokaklarına, hatta fiziksel sınırları aşıp izleyicinin benliğine taşıyor.

Deq figürleri yörede yaşayan kadınların bir anlamda sessizliklerini bozar ve onlara yeni bir dil bahşeder. Günümüz kadınları tarafından pek tercih edilmeyen ve unutulmaya yüz tutmuş Deq, yaşlı kadınların çenesinde, alnında, şakağında, göğüslerinde ve bacaklarında özel anlamlar taşıyarak ebediyetini sürdürmeye çalışıyor.