akademi
diorex
Turkcella
ARTUKBEY

William James kimdir? William James kitapları ve sözleri

Pragmatizmin Kurucusu ABD'li Filozof William James hayatı araştırılıyor. Peki William James kimdir? William James aslen nerelidir? William James ne zaman, nerede doğdu? William James hayatta mı? İşte William James hayatı... William James yaşıyor mu? William James ne zaman, nerede öldü?

  • 06.12.2022 14:00
William James kimdir? William James kitapları ve sözleri
Pragmatizmin Kurucusu ABD'li Filozof William James edebi kişiliği, hayat hikayesi ve eserleri merak ediliyor. Kitap severler arama motorlarında William James hakkında bilgi edinmeye çalışıyor. William James hayatını, kitaplarını, sözlerini ve alıntılarını sizler için hazırladık. İşte William James hayatı, eserleri, sözleri ve alıntıları...

Doğum Tarihi: 11 Ocak 1842

Doğum Yeri: New York City, New York

Ölüm Tarihi: 26 Ağustos 1910

Ölüm Yeri: Tamworth, New Hampshire

William James kimdir?

William James, (d. 11 Ocak 1842 – ö. 26 Ağustos 1910) pragmatizmin kurucusu olan ABD'li filozoftur.

İrlanda asıllı zengin bir göçmen ailenin çocuğudur. Çocukluğu Avrupa'da seyahatlerde geçti. Önceleri düzenli bir öğrenim göremedi. Sonradan Harvard Üniversitesi'nde tıp ve tabiat bilimleri tahsili yaptı. 1869'da tıp doktoru, 1885'de Harvard Üniversitesi'nde profesöroldu. Burada fizyoloji, biyoloji, felsefe ve psikoloji dersleri verdi. İlk önemli eseri Psikolojinin Prensipleri'dir (1890). Felsefi sistemin esaslarını Pragmatizm (1907) adlı kitabında ortaya koydu. Felsefi görüşü pratiklik, faydalılık ve verimlilik kavramlarına dayanır. James'e göre bilgi, kişilik, bilinç, gerçek düşünce gibi şeyler faydalılık, verimlilik, pratiklik ölçüsüyle değerlendirilir. Mühim olan teori değil, iş ve uygulamadır; hayatta var olan, uygulanabilen ve bir etki meydana getiren şey gerçektir. Zihnen ve soyut olarak ne kadar doğru olur veya görünürse görünsün pratiği olmayan ve hayatta bir etki meydana getirmeyen şey bir değer ifade etmez ve gerçek de sayılmaz. ABD'deki ilk psikoloji laboratuvarını oluşuturmuş olan James, pragmatizm, "sonuçlar nelerdir?" diye sormakta ve düşüncenin yüzünü, eylem ve geleceğe yöneltmektedir. Nitekim James, yaşamı doğrudan ilgilendiren somut olgulara, eylemlere, insanın yaşamını şimdi ve yakın gelecekte doğrudan etkileyen güç ve eyleme önem vermiştir. O, yararlılıkla, yalnızca bireyin maddi ihtiyaçlarının karşılanmasını değil, aynı zamanda insanın ve toplumun gelişmesine katkıda bulunan her şeyi anlatmak ister. Bu anlamda din, James'e göre, tümüyle doğrudur ve din konusunda, dinin sonuçlarına bakarak yargıda bulunmak gerekir. O, dinin metafizik bir değere sahip olup olmadığını bilmediğini söyler. Fakat din, James'e göre, her durumda yararlı bir varsayımdır.

William James Kitapları - Eserleri

  • Pragmatizm
  • Felsefeye Giriş İçin Bir Başlangıç
  • Dinsel Deneyimin Çeşitleri
  • Hakikatin Anlamı
  • Hayat Yaşamaya Değer mi?
  • Bilinç Akışı
  • Öğretmenlere Öğütler
  • The Principles of Psychology
  • Bilinç
  • The Will to Believe
  • Rasyonalite Duygusu

William James Alıntıları - Sözleri

  • Günümüzde matematik,mantık,fizik ya da biyoloji alanında teoriler üretenlerin içinde hâlâ kendisinin Tanrı'nın doğasını ya da fikirlerini derlemekte olduğuna inanan var mıdır bilemiyorum. Temel düşünce biçimlerimiz;benimsediğimiz özne ve yüklem ayrımımız;hipotez niteliği taşıyan negatif ve karşıtsal görüşlerimiz tamamıyla insana özgüdür. Lord Salisbury'nin de dediği gibi gök gözlerimizin üzerinde uzanıp giden boşluğa takmış olduğumuz bir isimden ibarettir;teolojik fikirlerimizin çoğu da onları gerçek kabul edenler tarafından dahi bu ölçüde insancıl olarak ele alınmak durumundadır. (Pragmatizm)
  • Felsefede birçok tartışma, hatalı tanımlanan kelimelere ve fikirlere dayanır. (Felsefeye Giriş İçin Bir Başlangıç)
  • Hatalarımız kesinlikle o kadar da vahim şeyler değil. Tüm dikkatimize rağmen onlara maruz kalacağımızdan bu kadar emin olduğumuz bir dünyada, belli bir kalp hafifliği, onlar adına bu aşırı sinirlilikten daha sağlıklı görünüyor. (The Will to Believe)
  • Bize "Cevabı biliyorum, ama ne olduğunu söyleyemiyorum," diyen bir çocuğu cevap hakkında hiçbir şey bilmeyen bir çocuk olarak görürüz. Fakat bu büyük bir hatadır. Hatırlayıp kelimelere dökebildiğimiz yaşam deneyimlerimiz aslında gerçek edimlerimizin küçük bir kısmıdır. (Öğretmenlere Öğütler)
  • Herkes en iyi olduğuna inandığı davranışı yapmalıdır; eğer yaptığı davranış kötüyse bundan en çok kendisi zarar görür. Biz bir fırtınanın içinde bir dağ geçidindeyiz ve ara sıra gördüğümüz yol izleri de bizi yanıltabilir. Eğer hareketsiz kalırsak donarak öleceğiz. Eğer yanlış yola girersek paramparça olacağız. Doğru bir yol olup olmadığını bile kesin olarak bilmiyoruz. O hâlde ne yapmalıyız? “Güçlü ve cesur ol!” En iyisi için eylemde bulun, en iyisini umut et ve önüne ne çıkarsa kabul et.... Eğer ölüm her şeyi bitiriyorsa ölümü daha iyi karşılayamayız." (Hayat Yaşamaya Değer mi?)
  • James ise tercihini görünen dünyanın dışında görünmeyen bir düzenin varlığı üzerine yapar. Ona göre ancak böyle bir inançla hayat yaşanmaya değer bir hâle gelebilir. (Hayat Yaşamaya Değer mi?)
  • Gerekli olan somut emeği göstermeyerek, kendimizi küçük gündelik vergiden uzak tutarak, daha yüksek olasılıklarımızın mezarını kazarız. (Öğretmenlere Öğütler)
  • Algısal veya kavramsal bir deneyim, doğru orası için gerçekliğe uygun olmalıdır (Hakikatin Anlamı)
  • Pascal'ın da dediği gibi, "Kalbin sebepleri var ama bunlar bilinmiyor." (Hayat Yaşamaya Değer mi?)
  • Felsefe, insanın saygısını kaybetmemek için, ger­çekliğin fiili teşekkülüne dikkat etmelidir. (Felsefeye Giriş İçin Bir Başlangıç)
  • "Kant üç temel metafizik sorusu olduğunu söylemiştir: Ne bilebilirim? Ne yapmalıyım? Ne umabilirim?" (Felsefeye Giriş İçin Bir Başlangıç)
  • Herhangi bir seçim imkanı olmayan ve tam bir mantıki ayrılık üzerine inşa edilen her ikilem mecburi bir seçenektir. (Hayat Yaşamaya Değer mi?)
  • İnsanlık, dinle daha fazla vakit kaybetmemelidir.Buna yirmi yüzyıl kâfi gelimiştir. Din,inandırıcılığını kaybetmiştir. İnsanoğlu inandırıcılığını kaybeden sistemlerle daha fazla oyalanmamalıdır. Jonathan Swift (Pragmatizm)
  • beden sadece ölümlü bir inançtır; insan ne düşünürse odur. (Dinsel Deneyimin Çeşitleri)
  • En akıllımız ve en iyimiz bile delilerle ve mahkumlarla aynı çamurdan, zaten ölüm sonunda en güçlümüzü bile ezip geçer. (Dinsel Deneyimin Çeşitleri)
  • “ İyi bir dava söz konusu olduğunda birçok kişi iyi dileklerini sunuyor, ama çok az kişi buna yardım etmekle ilgileniyor ve çok daha az kişi bunu destekleme adına tehlikeyi göze alıyor. Yüreksizce ‘Evet, birinin bunun yapması gerek, ama o niye ben olayım? ifadesi yankılanıp duruyor. İçtenlikle insanlığa hizmet eden ve tehlikeli bir göreve gönüllü olarak soyunan kişinin ağzındansa “Birinin bunun yapması gerek, o niye ben olmayayım?” sözü çınlıyor. Bu iki cümle arasında yüzlerce yıllık bir ahlaki evrim yatıyor.” (Dinsel Deneyimin Çeşitleri)
  • Çoğu düşünce patikasının, gerçek olan hiçbir şeyin yerine geçmediği doğrudur (Hakikatin Anlamı)
  • "İnsanın entelektüel hayatı, neredeyse tamamen, deneyiminin aslen geldiği algısal düzenin yerine kavramsal bir düzeni geçir­mesine dayanır." (Felsefeye Giriş İçin Bir Başlangıç)
  • Faydacılık,profesyonel filozofların süregelen alışkanlıklarının çoğuna sırt çevirir. Soyutlamalardan,yetersizliklerden,yüzeysel sonuçlardan,mutlaklaştırılmış ilkelerden ve kapalı sistemlerden kendini uzak tutarak;kesinliğe ve kökene ulaşmayı amaç edinir. Kesinliğe, yeterliliğe,olgulara,eyleme ve güce hakettiği önemi verir. Bu anlamda akılcı düşünceyi değil,deneyci düşünceyi esas alır. Dogmalar ve yapaylıkların karşısında bize yeni bir kapı açar. (Pragmatizm)
  • Bir hakikat yasasının tüm yaptırımları, deneyimin dokusunda yatar. Mutlak olsun ya da olmasın, bizim için somut gerçek her zaman çeşitli deneyimlerimizi en kârlı şekilde birleştiği düşünce biçimi olacaktır. (Hakikatin Anlamı)

Yorum Yaz