diorex
Turkcella

Tzvetan Todorov kimdir? Tzvetan Todorov kitapları ve sözleri

Fransız-Bulgar filozof, tarihçi Tzvetan Todorov hayatı araştırılıyor. Peki Tzvetan Todorov kimdir? Tzvetan Todorov aslen nerelidir? Tzvetan Todorov ne zaman, nerede doğdu? Tzvetan Todorov hayatta mı? İşte Tzvetan Todorov hayatı...

  • 03.10.2022 13:00
Tzvetan Todorov kimdir? Tzvetan Todorov kitapları ve sözleri
Fransız-Bulgar filozof, tarihçi Tzvetan Todorov edebi kişiliği, hayat hikayesi ve eserleri merak ediliyor. Kitap severler arama motorlarında Tzvetan Todorov hakkında bilgi edinmeye çalışıyor. Tzvetan Todorov hayatını, kitaplarını, sözlerini ve alıntılarını sizler için hazırladık. İşte Tzvetan Todorov hayatı, eserleri, sözleri ve alıntıları...

Doğum Tarihi: 1 Mart 1939

Doğum Yeri:

Tzvetan Todorov kimdir?

Tzvetan Todorov (Bulgar: Цветан Тодоров, 1 Mart 1939, Sofya), Fransız-Bulgar filozof, tarihçi.

Yaşam öyküsü

1939'da Sofya'da doğdu. 1961'de Sofya Üniversitesi Slav Dilleri Bölümü'nden mezun oldu.

Kariyeri

Fransa ve ABD'deki çeşitli üniversitelerde edebiyat kuramları üzerine dersler verdi. Paris'te Bilimsel Araştırmalar Ulusal Merkezi'ninCNRS araştırma yöneticiliğini yaptı.

Prag Dilbilim Çevresi aracılığıyla, Fransız yapısalcılığını etkilemiştir. Rus ve Prag geleneklerinin metinlerine Slav dili eğitimi aldığı için doğrudan ulaşabilme imkânı bulmuştur. Viktor Şklovski, Boris Tomaşevski, Yuri Tinyanov ve Vladimir Propp gibi yazarların çalışmalarından etkilenmiştir.

Türkçede çıkan ilk kitabı 2001'de Metis Yayınları'nca yayımlanan Poetikaya Giriş'tir. Yine aynı yayınevi tarafından Fantastik: Bir Edebî Türe Yapısalcı Bir Yaklaşım da Türkçeye kazandırılmıştır.

Tzvetan Todorov Kitapları - Eserleri

  • Ya Sanat Ya Hayat
  • Poetikaya Giriş
  • Edebiyat Kavramı
  • Fantastik
  • Sanatta Bireyin Doğuşu
  • Ortak Hayat
  • Eleştirinin Eleştirisi
  • Aydınlanmanın Gölgesinde: Goya
  • Aydınlanma Zihniyeti
  • Yazın Kuramı
  • Yeni Dünya Düzensizliği

Tzvetan Todorov Alıntıları - Sözleri

  • Poetika şiirle ilgilenmez; oysa şiirin modern dönemde edebiyatın en saf cisimleşmesi olarak görülür. (Poetikaya Giriş)
  • Ressam yargılamaz; her jestin, her edimin içine kendini yansıtarak göstermekle yetinir: Kendini çoklu, çok-biçimli ve tümel kılar. (Ya Sanat Ya Hayat)
  • "Bir söylem tümcelerden değil, sözcelenmiş tümcelerden ya da kısaca sözcelerden oluşur. Oysa sözcenin yorumu bir yanda sözcelenmiş tümceden, öte yandan sözcelemin kendisiyle belirlenir. Bu sözcelem, sözceleyen bir özneden, kendisine seslenilen bir dinleyiciden, bir zaman ve bir yerden, önünden gelen ve onu izleyen bir söylemden; kısacası bir sözcelem bağlamından oluşur. Yine başka bir biçimde söylemek gerekirse, bir söylem her zaman ister istemez bir söz edimidir." (Edebiyat Kavramı)
  • Bilginin özerkliği, ne kadar oturmuş ve prestijli olursa olsun hiçbir otoritenin eleştirilmekten muaf olmadığı ilkesine dayanır. Bilginin yalnızca iki kaynağı akıl ve deneyim vardır ve ikisi de herkese açıktır. (Aydınlanma Zihniyeti)
  • Deli de cani gibi kapatılmıştır; onun hapsedildiği yer hastanedir. (Fantastik)
  • - " (...) Ferdin özgürlüğünü savunmak, vakıa ile yorum, bilim ile inanç, doğru ile ideoloji arasındaki farkın bilinmesini gerektirir...” (Aydınlanmanın Gölgesinde: Goya)
  • Bir kitabın iki okuması hiçbir zaman özdeş değildir. (Poetikaya Giriş)
  • "Genel olarak niteliği ne olursa olsun, hangi ellere teslim edilirse edilsin, ne tarzda bahşedilmiş olursa olsun her türlü iktidar doğal olarak aydınlanmanın düşmanıdır." (Aydınlanma Zihniyeti)
  • Sanat yapıtı diğer sanatsal yapıtlar ile ilişkisi içinde, onlar özelindeki çağrışımlarla birlikte algılanır. (Poetikaya Giriş)
  • Her büyük yapıt evrenselle benzersiz olanın tuhaf bir birleşimini sezinletir. (Sanatta Bireyin Doğuşu)
  • Francis Ponge: Eğer masayı seviyorsam, bunun nedeni ondaki hiçbir şeyin, kendine piyano havası vermesine olanak sağlamamasıdır. (Eleştirinin Eleştirisi)
  • Bakış açısı, bir eserin türünü belirler. -Tinyanov (Poetikaya Giriş)
  • Edebiyat olanaksızlaştığı ölçüde olanaklı hale gelir. (Fantastik)
  • İnsan hiç tanımasaydı kendini, şiirsel bir yanı kalmazdı. (Sanatta Bireyin Doğuşu)
  • "Gerçekten de mahkemelerde gerçeği ortaya çıkarmak kimsenin umurunda değildir, ikna etmek söz konusudur ve ikna etmek de gerçeğe benzerliğe bağlıdır". (Edebiyat Kavramı)
  • "İnsan hiç tanımasaydı kendini, şiirsel bir yanı kalmazdı; hakkın­da fikir sahibi olunamayan bir şey resmedilemez çünkü. Apaçık görebil­seydi kendini, imgelem gücü aylak kalır, tabloya ekleyecek bir şeyi olmaz­dı. Ama insanoğlu, kendinden bir şeyi fark etmeye yetecek kadar keşfedilmiş, geri kalanı dipsiz karanlıklara gömülecek kadar da örtülü kalmış­tır; ve kendini yakalayabilmek için bu karanlıklara gömülür durmaksı­zın, hep boş yere." Alexis de Tocqueville (Sanatta Bireyin Doğuşu)
  • "Benim ölgün bakışlarım benim kesintili nefesim benim kopuk kopuk sözlerim beceremediyseler bugüne dek, ey güzel tanrıçam, alevlerimi katıksız sadakata dönüştürmeyi, bu sözleri okuyun o zaman, bu mektuba inanın çünkü mürekkebin altında yüreğim damıtılmakta." (Sanatta Bireyin Doğuşu)
  • Avrupa dillerinde "edebiyat" sözcüğü, güncel anlamda yepyeni bir söcüktür: En eski kullanımı XVIII yüzyıla aittir. Öyleyse tarihsel ve kesinlikle "sonsuz" olmayan bir olgu mu söz konusudur? (...) Alabildiğine farklı bakış açıları içinde bize sunulan yazıların baş edilemeyen çeşitliliği karşısında bugün edebiyat olanla [edebiyat] olmayanı ayırt etmeye kim cesaret edebilir? (Edebiyat Kavramı)
  • Tarihin nesnesi ayrı ayrı yapıtlar değil onları aşan şeydir. (Poetikaya Giriş)
  • İyi romancı (Bahtin’in de değindiği gibi) yarattığı kişilikler kendisine indirgenemeyen, tersine özgür özneler gibi davranabilen romancıdır. (Ya Sanat Ya Hayat)

Yorum Yaz