dedas
Turkcella

Martin Heidegger kimdir? Martin Heidegger kitapları ve sözleri

Alman Filozof Martin Heidegger hayatı araştırılıyor. Peki Martin Heidegger kimdir? Martin Heidegger aslen nerelidir? Martin Heidegger ne zaman, nerede doğdu? Martin Heidegger hayatta mı? İşte Martin Heidegger hayatı... Martin Heidegger yaşıyor mu? Martin Heidegger ne zaman, nerede öldü?

  • 23.03.2022 00:00
Martin Heidegger kimdir? Martin Heidegger kitapları ve sözleri
Alman Filozof Martin Heidegger edebi kişiliği, hayat hikayesi ve eserleri merak ediliyor. Kitap severler arama motorlarında Martin Heidegger hakkında bilgi edinmeye çalışıyor. Martin Heidegger hayatını, kitaplarını, sözlerini ve alıntılarını sizler için hazırladık. İşte Martin Heidegger hayatı, eserleri, sözleri ve alıntıları...

Doğum Tarihi: 26 Eylül 1889

Doğum Yeri: Baden, Almanya

Ölüm Tarihi: 26 Mayıs 1976

Ölüm Yeri: Freiburg İm Breisgau, Almanya

Martin Heidegger kimdir?

26 Eylül 1889'da Baden eyaletinde doğdu. Çocukluğundan itibaren dine ve felsefeye eğilimli biri olarak yetişti. Felsefi çalışmalarıyla olduğu kadar, yaşamı ve çeşitli dönemlerde sergilediği politik tutumlarıyla da tartışma konusu oldu. Felsefi yetkinliği ve önemi yadsınamazken politik konumları dolayısıyla sürekli sorunlu bir ilişkinin taşıyıcısı oldu ve bu durum çoğu zaman felsefi çalışmalarının tam olarak değerlendirilmesini gölgeledi.

Freiburg Üniversitesi'nde Katolik ilahiyatı ve Hristiyan felsefesi okudu ve 1914 yılında ilk çalışması ve doktora tezi, "Psikolojide Yargı Kuramı" ile dikkat çekmeye başladı. 1923'te Marburg Üniversitesi'nde profesör oldu. 1927 yılında "Varlık ve Zaman" yayımlandı ve yayımlanışından itibaren yalnızca varoluşçu felsefe açısından değil, 20.yüzyıldaki bir bütün felsefe tartışmaları bağlamında bir şekilde etkili oldu. Heidegger burada, bütün bir Batı Felsefesi geleneğini metafizik olmakla eleştirdi, ki sonrasında postmodern felsefe bu argümanı başka düzlemelerde yeniden değerlendirecektir.

1933 yılından itibaren Nazilerin iktidara gelmesiyle birlikte Heidegger Nazi Partisi'ne katıldı. Bu dönemde Freiburg Üniversitesi'nde rektör oldu. Heidegger'in bu dönem boyunca izlediği politika her zaman tartışma konusu olmuş ve onun çalışmalarının değerlendirilmesine gölgeler düşürmüştür. Nazilere katıldığı gerekçesiyle 1945'te üniversiteden uzaklaştırıldı ama sonra 1952'de yeniden üniversiteye dönebildi. Daha sonra yanlış yaptığını söylemesi de üzerine düşen gölgelerin sona ermesini sağlamamıştır, ancak bununla birlikte onun teorik çalışmalarının değeri her zaman kendini buna rağmen korumuş ve felsefe açısından önemli yerini muhafaza etmiştir.

Martin Heidegger Kitapları - Eserleri

  • Metafizik Nedir?
  • Varlık ve Zaman
  • Düşünmek Ne Demektir?
  • Zaman ve Varlık Üzerine
  • Nedir Bu Felsefe?
  • Sanat Eserinin Kökeni
  • Olmaya Bırakılmışlık
  • Hümanizm Üzerine
  • Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
  • Teknik Ve Dönüş - Özdeşlik ve Ayrım
  • Tekniğe İlişkin Soruşturma
  • Metafiziğe Giriş
  • Bilim Üzerine İki Ders
  • Düşünceye Çağıran Yurt Müdafaası
  • Hegel’in Tinin Fenomenolojisi
  • Profesör Heidegger, 1933’te Neler Oldu? Der Spiegel’in Heidegger’le Tarihi Söyleşisi
  • Heraclitus Üzerine Dersler
  • Nedenin Neliği
  • Hümanizmin Özü
  • Düşüncenin Çağırdığı
  • Düşünme Deneyiminden
  • Kant ve Metafizik Problemi
  • Hegel’in Tinin Fenomenolojisi (Ciltli)
  • Basic Questions of Philosophy

Martin Heidegger Alıntıları - Sözleri

  • Bizi gecenin içine doğru derince yürüten… Ki gece, gittikçe harikulade parlar yukarıya doğru… Ve yıldızlar şaşar… Çünkü gece, birbirime yakınlaştırır yıldızların uzaklıklarını gökyüzünde… (Olmaya Bırakılmışlık)
  • Genelde bir siyasal sistemin teknik çağına nasıl uyarlanabileceği ve bunun hangi sistem olabileceği, bugün benim için en belirleyici bir soru. Bu soruya verilecek yanıtı bilmiyorum. Bunun demokrasi olabileceğine kani değilim. (Profesör Heidegger, 1933’te Neler Oldu? Der Spiegel’in Heidegger’le Tarihi Söyleşisi)
  • Heidegger, Greklerin temel deneyimlerinin, mevcut olan her şeye dolayımsızca yanıt verdikleri bir deneyim olduğunu söyler. Grekler karşılarına kendiliğinden çıkan her şeyi açık bir şekilde alımlamışlardır. Onlar, Yeniçağ felsefesinin özneyi merkeze koyan tavrına tamamen yabancıdırlar. Greklere göre karşılaşılan her şey 'mevcut olan'dır; fakat 'mevcut-olan', 'mevcut olmayan'dan çıkar, o öne-çıkmış bir şeydir. (Tekniğe İlişkin Soruşturma)
  • Ve böylece insan, varoluş taşıyan aşkınlık olarak olanaklar içine dalan bir uzaklık varlığıdır. (Nedenin Neliği)
  • Felsefe tekil bilimler halinde eriyor: psikoloji, mantık, politolji. (Profesör Heidegger, 1933’te Neler Oldu? Der Spiegel’in Heidegger’le Tarihi Söyleşisi)
  • Kant ahlâkı : Hiçbir şeyi bir araç olarak görme, onu her zaman bir amaç olarak düşün, der. (Hümanizmin Özü)
  • Edimsel duyu kesinliği yalnızca onu aldığımız saf dolaysızlık değildir asla, bilakis her edimsel duyu kesinliği bir emsaldir. Üstelik özsel anlamda bir emsaldir. (Hegel’in Tinin Fenomenolojisi)
  • Sanat, sanat eserinde yatar. (Sanat Eserinin Kökeni)
  • Heidegger Varlık'la serbest bir bağıntı kurma imkânını dilde bulur. Çünkü sahici düşünme, insanın Varlık'la uyuma sokulması ve Varlık'a yanıt vermesidir. Ve yanıtın verilebildiği yer dildir. Sözcükler kendilerinin ötesindeki bir şeye işaret ederler. Onlar anlamın yarı saydam taşıyıcılarıdır. Bir şeyi adlandırmak onu davet etmektir, onu bir yere çağırmaktır. 'Dil, Varlık'ın evidir.' (Tekniğe İlişkin Soruşturma)
  • Duyguların, en güzelleri dahil, felsefede yeri yoktur. Duygular, söylendiği gibi, irrational (akıl-dışı) birşeydir. Buna karşın felsefe sadece rational (akla-uygun) birşey değil, ayrıca ratio’nun (aklın) asıl yöneticisidir. (Nedir Bu Felsefe?)
  • Filozofların kanılarını saptamak ve betimlemek ile onların söylediklerini, yani neden söz ettiklerini onlarla enine boyuna konuşmak tamamen birbirinden farklıdır. (Nedir Bu Felsefe?)
  • Aranan şeyi bulduğumuz varsayılırsa. Bu, karışan’ın özü sürdürmesidir. (Olmaya Bırakılmışlık)
  • İnsan ve hakikatin özü-sürdürmesine giden yoldayız … (Olmaya Bırakılmışlık)
  • Varlık ve zaman, birbirlerini karşılıklı olarak belirler, ancak böyle bir tarzda ne birincisine - Varlık- zamansal bir şey denir ne de İkincisine -zaman - bir varolan. Düşünceyi bütün bunlara verirken kendimizi çelişkili ifadeler içinde başıboş buluruz. (Zaman ve Varlık Üzerine)
  • Bana öyle geliyor ki kuram ve praksis ile, birinden ötekine gidip gelen bir aktarımın temsiliyeti arasındaki ve metafizikten kaynaklanan ayrım, benim düşünmekten anladığım şeyin anlaşılmasını engelliyor. (Profesör Heidegger, 1933’te Neler Oldu? Der Spiegel’in Heidegger’le Tarihi Söyleşisi)
  • Alman dilinin içinde, Yunan dili ve onların düşüncesiyle olan özel akrabalığı düşünüyorum. Bu, bana bugün Fransızların hiç durmadan doğruladıktan bir şey. Düşünmeye koyuldukları zaman, Almanca konuşuyorlar: kendi dilleriyle düşünmeyi başaramadıklarını kesin bir dille ifade ediyorlar. (Profesör Heidegger, 1933’te Neler Oldu? Der Spiegel’in Heidegger’le Tarihi Söyleşisi)
  • - " (...) Scheler, insanın özü hakkındaki belirlenimlerin çokluğunun, kolayca müşterek bir tanım içine sıkıştırılamayacağını kendine özgü bir kesinlikle görebilmiştir: ‘’İnsan o kadar geniş, renkli, çok-katmanlı bir şeydir ki, tüm tanımlar ona kıyasla biraz kısa kalır. İnsanın çok fazla ucu ve sonucu vardır …" (Kant ve Metafizik Problemi)
  • İnsan kendisini kendinin bilincinde olmakla değil, varlıkla ilişkisi temelinde ve bu ilişki bakımından tanıyabilir. (Tekniğe İlişkin Soruşturma)
  • Şiirler gibi, bir düşünce de çevrilemez. Olsa olsa açıklanıp yorumlanabilir. Sözcük sözcüğe çevirmeye kalkışıldığında, her şey değiştirilmiş olur. (Profesör Heidegger, 1933’te Neler Oldu? Der Spiegel’in Heidegger’le Tarihi Söyleşisi)
  • Dünyada kibir ve zeka ile nasıl dolaşıp dururuz? (Metafiziğe Giriş)

Yorum Yaz