Mahatma Gandhi kimdir? Mahatma Gandhi kitapları ve sözleri

Siyasi Lider, Yazar Mahatma Gandhi hayatı araştırılıyor. Peki Mahatma Gandhi kimdir? Mahatma Gandhi aslen nerelidir? Mahatma Gandhi ne zaman, nerede doğdu? Mahatma Gandhi hayatta mı? İşte Mahatma Gandhi hayatı... Mahatma Gandhi yaşıyor mu? Mahatma Gandhi ne zaman, nerede öldü?

  • 25.04.2022 00:00
Mahatma Gandhi kimdir? Mahatma Gandhi kitapları ve sözleri
Siyasi Lider, Yazar Mahatma Gandhi edebi kişiliği, hayat hikayesi ve eserleri merak ediliyor. Kitap severler arama motorlarında Mahatma Gandhi hakkında bilgi edinmeye çalışıyor. Mahatma Gandhi hayatını, kitaplarını, sözlerini ve alıntılarını sizler için hazırladık. İşte Mahatma Gandhi hayatı, eserleri, sözleri ve alıntıları...

Tam / Gerçek Adı: Mohandas Karamçand Gandhi, Mohandas K. Gandhi

Doğum Tarihi: 2 Ekim 1869

Doğum Yeri: Hindistan

Ölüm Tarihi: 30 Ocak 1948

Ölüm Yeri: Hindistan

Mahatma Gandhi kimdir?

Mohandas Karamçand Gandi (2 Ekim 1869 – 30 Ocak 1948), Hindistan ve Hindistan Bağımsızlık Hareketi'nin siyasi ve ruhani lideri. Gerçek ve kötülüğe karşı aktif ama şiddet unsuru içermeyen direniş ile ilgili olan Satyagraha felsefesinin öncüsüdür. Bu felsefe Hindistan'ı bağımsızlığına kavuşturmuş ve dünya üzerinde vatandaşlık hakları ve özgürlük savunucularına ilham kaynağı olmuştur. Gandi Hindistan'da ve dünyada, Tagore tarafından verilen ve yüce ruh anlamına gelen mahatma ve baba anlamına gelen bapu  adlarıyla anılır. Hindistan'da resmî olarak Ulus'un Babası ilan edilmiştir ve doğum günü olan 2 Ekim Gandhi Jayanti adıyla ulusal tatil olarak kutlanır. 15 Haziran 2007'de Birleşmiş Milletler Genel Kurulu oybirliği ile 2 Ekim gününü "Dünya Şiddete Hayır Günü" olarak ilan etmiştir

Gandi ilk olarak Güney Afrika'da Hint topluluğunun vatandaşlık hakları için barışçı başkaldırı uyguladı. Afrika'dan Hindistan'a döndükten sonra yoksul çiftçi ve emekçileri baskıcı vergilendirme politikasına ve yaygın ayrımcılığa karşı protesto etmeleri için örgütledi. Hindistan Ulusal Kongresi'nin liderliğini üstlenerek ülke çapında yoksulluğun azaltılması, kadınların serbestisi, farklı din ve etnik gruplar arasında kardeşlik, kast ve dokunulmazlık ayrımcılığına son, ülkenin ekonomik yeterliliğine kavuşması ve en önemlisi olan Swaraj yani Hindistan'ın yabancı hâkimiyetinden kurtulması konularında ülke çapında kampanyalar yürüttü. Gandi Hindistan'da alınan Britanya tuz vergisine karşı 1930'da yaptığı 400 kilometrelik Gandi Tuz Yürüyüşü ile ülkesinin Britanya'ya karşı başkaldırmasına öncülük etti. 1942'de Britanyalılara açık çağrıda bulunarak Hindistan'ı terketmelerini istedi. Hem Güney Afrika hem de Hindistan'da birçok kere hapsedildi.

Gandi her durumda pasifizm ve gerçeği savunarak bu görüşlerini uyguladı. Kendi kendine yeterli olan bir aşram kurarak basit bir yaşam geçirdi. Çıkrık ile örülen geleneksel dhoti ve örtü gibi giysilerini kendisi yaptı. Önceleri vejetaryen iken sonraları yalnızca meyve ile beslenmeye başladı. Hem kişisel arınma hem de protesto amacıyla bazen bir ayı aşan oruçlar tuttu.

Mohandas Karamçand Gandi 2 Ekim 1869 günü Porbandar'da bir Hindu Modh ailesinin oğlu olarak dünyaya gelmiştir. Babası Karamçand Gandi, Porbandar'ın diwanı yani başveziriydi. Annesi Putlibai, babasının dördüncü eşi ve Pranami Vaişnava mezhebinden bir Hinduydu. Karamçand'ın ilk iki eşi birer kız çocuk doğurduktan sonra bilinmeyen bir nedenle ölmüşlerdir. Dindar bir anne ile geçirdiği çocukluk döneminde çevresinde Gucarat'ın Caynu etkileriyle Gandi canlılara zarar vermeme, etyemezlik, kişisel arınma için oruç tutma ve farklı inanç ve kast üyeleri arasında karşılıklı tolerans gibi öğretileri öğrenmiştir. Doğuştan vaişya ya da çalışanlar kastına mensuptur.

Gandi ve eşi Kasturba (1902)

Mayıs 1883'de, 13 yaşındayken, ailesinin isteğiyle yine 13 yaşındaki Kasturba Makhanji ile evlendi. İlki bebekken ölen beş çocukları oldu; Harilal 1888'de, Manilal 1892'de, Ramdas 1897'de ve Devdas 1900'de doğdu. Gandi gençliğinde Porbandar ve Rajkot'ta ortalama bir öğrenciydi. Bhavnagar'da bulunan Samaldas Kolejine giriş sınavını kılpayı kazandı. Ailesi avukat olmasını istediği için kolejde de mutsuzdu.

18 yaşında 4 Eylül 1888'de Gandi avukat olmak için hukuk okumak üzere University College London'a girdi. İmparatorluk başkenti Londra'da geçirdiği zaman içinde, etten, alkolden ve seksten uzak durma gibi Hindu kurallarına uyacağına dair, Caynu keşiş Becharji'nin önünde annesine verdiği sözün etkisinde kalmıştır. Her ne kadar örneğin dans dersleri alarak İngiliz geleneklerini denemeye çalıştıysa da evsahibinin koyun etinden yaptığı yemekleri yiyemiyor, yine evsahibinin gösterdiği Londra'nın birkaç etyemez lokantasından birinde yemek yiyordu. Yalnızca annesinin isteklerine körükörüne uymak yerine, etyemezlik üzerine yazılar okuyarak, entelektüel olarak da bu felsefeyi benimsedi. Etyemezler Derneği'ne katıldı, yönetim kuruluna seçildi ve bir şubesini kurdu. Daha sonra, dernek örgütleme deneyimini burada kazandığını söylemiştir. Karşılaştığı etyemezlerin bazıları, 1875 yılında evrensel kardeşliğin tesisi için kurulmuş olan ve kendilerini Budist ve Hindu edebiyatını araştırmaya adamış olan Teosofi Derneği'ne üyeydi. Bunlar Gandi'yi Bhagavadgita 'yı okuması için teşvik etti. Daha önce din konularına özel bir ilgi göstermemiş olan Gandi Hinduizm, Hıristiyanlık, Budizm, İslam ve diğer dinlerin kutsal metinleriyle bunlar hakkında yazılan eserleri okudu. İngiltere ve Galler barosuna girdikten sonra Hindistan'a döndü ama Bombay'da avukatlık yaparken çok başarılı olamadı. Daha sonra lise öğretmeni olarak işe başvurup başarılı olamayınca Rajkot'a geri döndü ve arzuhalcilik yapmaya başladı ancak bir Britanya subayı ile düştüğü anlaşmazlık sonucu bu işi de kapatmak zorunda kaldı. Otobiyografisinde bu olaydan ağabeyinin yararına yaptığı başarısız bir lobicilik girişimi olarak sözeder. O zamanlar Britanya İmparatorluğu'nun bir parçası olan Güney Afrika'da Natal eyaletinde bir Hindistan firmasının önerdiği bir yıllık işi 1893'te bu şartlar altındayken kabul etti.

Gandi 1895 yılında Londra'ya döndüğünde radikal görüşlü Sömürgeler Bakanı Joseph Chamberlain ile tanıştı. Daha sonraları bu bakanın oğlu Neville Chamberlain 1930'larda Büyük Britanya Başbakanı olacak ve Gandi'yi durdurmaya çalışacaktı. Joseph Chamberlain Hintlere barbarca yaklaşıldığını kabul etmesine rağmen bu durumu düzeltecek herhangi bir yasa değişikliğine gitmeye pek istekli değildi.

Mahatma Gandhi Kitapları - Eserleri

  • Gandhi
  • Sivil İtaatsizlik ve Pasif Direniş
  • Bütün İnsanlar Kardeştir
  • Mahatma Gandhi Otobiyografi
  • Ghandhi'ye Göre Bhagavad Gita
  • Mahatma Gandi Sevgi, Dünyadaki En İncelikli Güçtür
  • Bhagavad Gita
  • Hakikat Tecrübelerim
  • Liderlik Fəlsəfəsi

Mahatma Gandhi Alıntıları - Sözleri

  • Dünyayı harika bir yer yapmak için değil, burada yaşamak için geldim ben. (Sivil İtaatsizlik ve Pasif Direniş)
  • Kimseye kirli ayaklarıyla , beyninizde gezme fırsatı vermeyin. (Hakikat Tecrübelerim)
  • "Varlığa ayrım yapmadan bakanlar, gerçeğin ötesine geçmişlerdir." (Ghandhi'ye Göre Bhagavad Gita)
  • Bagışlamaq qisasdan da üstündür.Çünki intiqam bir cür zəiflikdir. (Bütün İnsanlar Kardeştir)
  • Kıskançlığın mantığı yoktur. (Mahatma Gandhi Otobiyografi)
  • "Kalabalıklardan uzak durmak , özünde gerçeği sabırla aramak , gerçek iç görüye bilgiyle ulaşmak . İste olgunlaştıran bilgiler bunlardır. " (Ghandhi'ye Göre Bhagavad Gita)
  • Bu evrende hiç kimse üstün ya da değersiz değildir. Bu nedenle üstün bir sınıfa ait olduğunu iddia eden hiç kimse üstün değildir ve kendisinin değersiz olduğuna inanan kimse de cehaletinin kurbanıdır. Efendileri tarafından ona değersiz olduğu öğretilmiştir. (Mahatma Gandhi Otobiyografi)
  • Gandhi, binlerce taraftarını sınırı kasten ve büyük kitleler halinde geçmek için teşvik etti. Taraftarları kasten Güney Afrika topraklarını terkediyor ve sonra tabii izin almadan içeri giriyorlar ve bu yüzden hapse atılıyorlardı. Hapse atılan bu insanların çoluk çocuğunun perişan olmaması için, "Tolstoy Çiftliği" adı verilen, yardımlaşma kamp ve barınakları kurulmuştu. Sayısız insanın bu suretle yaptığı sınır ihlâli yüzünden, öyle bir an geldi ki, Güney Afrika hükümeti mahkumları üstüste doldurmasına rağmen, insanları hapsedecek hapishane bulamaz hale geldi. Çaresiz kalan hükümet sonunda pes ederek, sınır ihlalini hapisle cezalandırma kanununu iptal etmek zorunda kaldı. (Sivil İtaatsizlik ve Pasif Direniş)
  • Tüm dünyada, nerede adaletsizlik varsa, orada Sivil İtaatsizliğe ihtiyaç vardır yoksa adaletsizliği yok edemeyiz. (Sivil İtaatsizlik ve Pasif Direniş)
  • "Eğer Bir Şahıs, Tanrı Dediğimiz Yüce Hakikat'i akl-ü fehmi'yle algılamışsa, eğer bunun yanısıra vazifesini anlamış da Tanrı'nın ipine sıkı sıkıya sarılmışsa, eğer ataleti silkeleyerek adını Tanrı Katında hizmet edenler listesine yardırmışsa, böyle bir şahıs hiçbir zaman hedefinden uzaklaştırılamaz..." (Bhagavad Gita)
  • Yürekten gelen, içten ve temiz istekler her zaman gerçekleşir. (Gandhi)
  • Sonunda en iyisi şu: insan İyi görünüyor diye, ilgisi olmayan Şeyleri almaktansa, başarmasa bile kendi işini yapmalı. Görevini yaparken ölmek bir erdemdir Başka yollarda dolaşan, sonsuza dek dolaşır durur. Bhagavad Gita (Gandhi)
  • "Gerçeği kendi özünde bulan, kendi kendisiyle barışır. Gerçeğe daha ermemiş olan kendi kendisiyle savaşır. " (Ghandhi'ye Göre Bhagavad Gita)
  • “Bazı anlar vardır, hayatımızın akışını değiştirir. Ve bazı sözler vardır, çok düşünmeden çıkar ağzımızdan ama etkisi tüm hayatımıza yayılır.“ (Mahatma Gandi Sevgi, Dünyadaki En İncelikli Güçtür)
  • "Gerçeği kendi özünde bulan, kendi kendisiyle barışır. Gerçeğe daha ermemiş olan kendi kendisiyle savaşır." (Ghandhi'ye Göre Bhagavad Gita)
  • Gerçeğin yüzü, mayanın yaldızlı tülü arkasında saklıdır. Upanişad (Gandhi)
  • İnsanlar şimdi yanlış buldukları pek çok şeyi doğru olduğuna inanarak yapmışlardır. Hiç kimse kendisinin mutlak doğru olduğunu veya belirli bir şeyin, kendisi öyle düşündüğü için, yanlış olduğunu iddia edemez. Fakat onun fikri farklı olduğu halde aksi davranışta bulunmak kişi için yanlış bir davranış olur. Bu yüzden kişi, yanlış olarak bildiği şeyi yapmamalı ve onun sonuçlarına ne olursa olsun katlanmalıdır. (Sivil İtaatsizlik ve Pasif Direniş)
  • Gururun olduğu yerde, ilim irfan yoktur. (Ghandhi'ye Göre Bhagavad Gita)
  • "Hiçbir tiksintisi ve beğenisi olmayandır ki; insan onu her daim feragat eden şahıs olarak bilmelidir. Zirâ zıtlıkların teşkil ettiği kutuplaşmalardan arınmış kişi, esaretten kolayca kurtulur..." (Bhagavad Gita)
  • Yasa koyucular, politikacılar, hukukçular, papazlar, memurlar gibileri, öncelikle kafalarıyla kulluk ederler devlete; bunların da ahlâki tercihlerde bulundukları pek görülmediğinden, Tanrı'ya olduğunca, farkında olmaksızın İblis'e hizmet etmeleri ihtimali epeyce yüksektir. Pek az kişi, örnekse tam anlamıyla kahramanlar, yurtseverler, amaçları uğruna nice acıya katlananlar, reformcular, gerçek insanlar devlete vicdanlarıyla da hizmet ederler, işte bu yüzden de çoğunlukla ona karşı gelirler; devlet, düşmanmış gibi davranır böylelerine. Bilge kişi ancak bir insan olarak yararlı olabilir; "toprak" olup "yel geçmesin diye bir deliği tıkamaya" gönül bağlamaz, bu görevi toza toprağa bırakır olsa olsa. (Sivil İtaatsizlik ve Pasif Direniş)

Yorum Yaz