Daniel C. Dennett kimdir? Daniel C. Dennett kitapları ve sözleri
Amerikan Felsefeci Daniel C. Dennett hayatı araştırılıyor. Peki Daniel C. Dennett kimdir? Daniel C. Dennett aslen nerelidir? Daniel C. Dennett ne zaman, nerede doğdu? Daniel C. Dennett hayatta mı? İşte Daniel C. Dennett hayatı...
Amerikan Felsefeci Daniel C. Dennett edebi kişiliği, hayat hikayesi ve eserleri merak ediliyor. Kitap severler arama motorlarında Daniel C. Dennett hakkında bilgi edinmeye çalışıyor. Daniel C. Dennett hayatını, kitaplarını, sözlerini ve alıntılarını sizler için hazırladık. İşte Daniel C. Dennett hayatı, eserleri, sözleri ve alıntıları...
Tam / Gerçek Adı: Daniel Clement Dennett
Doğum Tarihi: 28 Mart 1942
Doğum Yeri: Boston, Massachusetts, ABD
Daniel C. Dennett kimdir?
Daniel Clement Dennett günümüz batı felsefesinin önemli felsefecilerinden biridir. 1942 Boston Massachusetts doğumludur. İlgilendiği konular: evrim teorisi, bilim felsefesi, zihin felsefesi, yapay zekâ, psikoloji felsefesi, bilişsel bilim ve bilinç. Şu anda Tufts Üniversitesi'nde Bilişsel Bilim Bölüm Başkanı'dır.
Daniel C. Dennett Kitapları - Eserleri
- Aklın Türleri
- Bilinç Açıklanıyor
- Darwin'in Tehlikeli Fikri
- Özgürlüğün Evrimi
- Sezgi Pompaları ve Diğer Düşünme Aletleri
- Özgürlük Alanı
- Freedom Evolves
Daniel C. Dennett Alıntıları - Sözleri
- Halüsinasyonların uzun süreli duyusal yoksunluğun normal sonucu olduğu bilinir. (Bilinç Açıklanıyor)
- Sadece ilk hamlelerinde şans yardım ettiği için birçoğu hayatta kalabilen basit Skinnerci yaratıkların tersine, Popperci yaratıklar, ilk hamlelerinin iyiliğini şansa bırakmayacak kadar kurnaz oldukları için hayatta kalırlar. Elbette kurnaz olmak da bir şanstır, ama sadece şanslı olmaktan daha iyidir. (Aklın Türleri)
- Nasıl ki yalnızca ellerinizle pek marangozluk yapamazsanız yalnızca beyninizle de pek fazla düşünemezsiniz. Bo Dhalbom (Sezgi Pompaları ve Diğer Düşünme Aletleri)
- Bu gezegende yaşayan herkesin gelecekteki esenliği, çocuklarımızın eğitimine bağlıdır. (Darwin'in Tehlikeli Fikri)
- Bizler belki de bir anlamın var olduğunu düşünmek üzere belirlendik. (Özgürlüğün Evrimi)
- "Biz felsefeciler, birer hata uzmanıyızdır. ... Biz felsefeciler, yanıtlar şöyle dursun, doğru soruların bile neler olduğundan kimsenin emin olamayacağı şekilde her şeyi karıştırıp derinlemesine hatalı hale getirmenin mümkün olan tüm yolları üzerine uzmanlaşırız." (Sezgi Pompaları ve Diğer Düşünme Aletleri)
- Bilinçli zihin, sadece beyinden ibaret olamaz. (Bilinç Açıklanıyor)
- Yanlış algılama olasılığı olmayan hiçbir algılama yoktur. (Aklın Türleri)
- Açık ve dürüstçe söylemek gerekirse, bu gezegen üzerindeki yaşam çeşitliliğinin bir evrim sürecinin sonunda ortaya çıktığını görememek, içinde yaşayan her dört insandan üçünün okuma yazma bildiği bir dünyada affı mümkün olmayan bir cehalettir. (Darwin'in Tehlikeli Fikri)
- Bir özgür irademiz bile yok mu?" "Yine şu halk psikolojisi" diye yanıtladı Palmquist. "Güzel bir hayal. Belki de gerekli bir hayal; öyle ki, bilincinin belirli bir kısmı kendisinden ayrı duruyor, kendi performansını denetliyor ve değerlendiriyor. Fakat beyin, şefi olmayan bir senfoni orkestrası dır. Şu anda, diğer enstrümanlar farklı bir kreşendoyla tırmanırken kendini meraklı bir gösterişle inceleyen bir obua ya da pikoloyu duyuyoruz. Geriye kalan, nihayetinde vücudundan sorumlu olan fakat tanım gereği kendinden sorumlu olmayan, kulaklarınızın arasındaki dirsek makarna mayalayan elektrokimyasal yığını içinde rekabet halindeki ıslak paralel işlemcilerin oldukça karmaşık dengesidir." (Özgürlük Alanı)
- İnanç özgürlüğünü savunuruz, ama sadece bir yere kadar. Sizin dininiz köleliğin veya kadınlara işkence etmenin veya çocuk öldürmenin savunuculuğunu yapıyorsa ya da dine hakaret etti diye Salman Rüşdi’nin kellesine ödül koyuyorsa, o zaman dininiz saygı duyulması mümkün olmayan özelliklere sahiptir. (Darwin'in Tehlikeli Fikri)
- Beyinlerimizi kültürün birikim yığınlarıyla donatırken edindiğimiz akıl araçlarından hiçbiri, elbette ki, sözcüklerden —önce konuşulan, sonra yazılan sözcüklerden— daha önemli değildir. Uyarı sinyalleri ve işaretler basit yaratıkların dünya üzerindeki seyirlerini nasıl kolaylaştırıyorsa, sözcükler de kavrayışı aynı şekilde (ve kat kat daha fazla) kolaylaştırarak bizi daha zeki kılarlar. Paylaşılabilen, eleştirilebilen, belgelenebilen ve farklı perspektiflerden görülebilen dev gibi bir taşınabilir ve anımsanabilir birikim olmadan, soyut ve çokboyutlu fikirler dünyasında seyretmek, tam anlamıyla olanaksızdır. Konuşmanın ve yazmanın, yüz binlerce (ve belki milyonlarca) yılla birbirinden ayrılan, tamamen farklı iki yenilik olduğunu ve her birinin kendine özgü farklı güç kümelerine sahip olduğunu anımsamak çok önemlidir. (Aklın Türleri)
- Düşünceler başarısızlığa uğradığında, kelimeler çok işimize yarar. (Darwin'in Tehlikeli Fikri)
- Eğer özgür iradeye sahip olmanın bir önemi varsa, bu, özgür iradeye sahip olmamak korkunç bir şey ve ona sahip oluşumuzdan şüphelenmek için iyi nedenlerimiz olabileceği için böyledir. Peki, neyden korkuyoruz? Özgür iradeye sahip olmamaktan korkuyoruz. Ama tam olarak neyden korkuyoruz? Ve niçin? Özgür iradeden mahrumiyet manzarası karşısında ürken herhangi biri bu dehşet durumun neye benzediği hakkında bir miktar ipucuna sahip olmak zorundadır. Gerçekten de bu mevzuya ilişkin literatürde bir dizi anolojiye rastlamak mümkündür: Özgür iradeye sahip olmamak o ya da bu biçimde hapiste olmaya veya hipnotize olmaya veya felç olmaya veya bir kukla olmaya veya (bu liste uzar gider) benzer. (Özgürlük Alanı)
- Yaşamlarımızdaki olaylarla ilişkilendirdiğimiz acıların ve zevklerin çoğu, nihayetinde, ummaya ve anımsamaya bağlıdır. (Bilinç Açıklanıyor)
- Yönelmiş sistemler, tanımları gereği, davranışları yönelmişlik tavrından yola çıkarak tahmin edilebilen/açıklanabilen tüm varlıklardan ibarettir. Kendi kendini kopyalayan makromoleküller, bazıları diğerlerinden çok daha ilginç olan termostatlar, amipler, bitkiler, sıçanlar, yarasalar, insanlar ve satranç oynayan bilgisayarlar, yönelmiş sistemlerdir. Yönelmişlik tavrı, bir varlığın hareketlerini tahmin etmek için ona eyleyici muamelesi yapmayı öngördüğünden, onun zeki bir eyleyici olduğunu var saymak zorundayız, çünkü aptal bir eyleyici her türlü akılsızlığı yapabilir. (Aklın Türleri)
- Bilinç akımında yüzen şeyler (…) aslında bizim onlar olduğunu düşündüğümüz şeyler değiller. Gerçekte çok farklılar, aslında onlar için yeni sözcükler bulmamız gerekiyor. (Bilinç Açıklanıyor)
- "Bir hata yaptığınızda bunu inkâr edip sırtınızı dönmektense kendi hatalarınızın duayeni olmalı, onları birer sanat eseri gibi kafanızın içinde evirip çevirmelisiniz..." (Sezgi Pompaları ve Diğer Düşünme Aletleri)
- Zihinsel içerikler, beyindeki özel bir bölmeye girerek değil, ayrıcalıklı ve gizemli bir ortama aktarılarak da değil, davranış kontrolüne egemen olmak için ve dolayısıyla uzun süre devam edecek etkilere kavuşmak için —ya da yanıltıcı bir ifadeyle söylersek, “belleğe girmek” için— diğer zihinsel içeriklere karşı girdikleri yarışları kazanarak bilinçli hale gelirler. Ve bizler konuşabildiğimiz için ve kendi kendimizle konuşmak en hükmedici etkinliklerimizden biri olduğu için, zihinsel bir içeriğin hükmedici hale gelmesinin en etkili yollarından biri, kontrollerin dil kullanan bölümlerini gütme konumuna geçmesidir. (..) olduğunuz şey tam olarak bedeninizin geliştirmiş olduğu bir sürü yeterlik arasındaki tüm bu rekabet etkinliği organizasyonudur. (Aklın Türleri)
- Fakat sen daha büyük ve daha zararlı bir yanılsamanın içindesin. Kontrol yanılsaması. (Özgürlüğün Evrimi)